Podrobno

Konceptualizacija telesa v sociološkem preučevanju karizmatičnega krščanstva : doktorska disertacija
ID Jurekovič, Igor (Avtor), ID Zalta, Anja (Mentor) Več o mentorju... Povezava se odpre v novem oknu

.pdfPDF - Predstavitvena datoteka, prenos (8,54 MB)
MD5: 28C4A5DFF926CAD0F2A04248A4EF0D2F

Izvleček
Cilj doktorske disertacije je dvojen: ponuditi sociološko konceptualizacijo religije, ki bi v religijskem telesu prepoznala vzročno vlogo oblikovanja religijskih pojavov; preučiti značilnosti religijskega telesa v slovenskih skupnostih karizmatičnega krščanstva. Disertacija je sestavljena iz pretežno teoretskega in empiričnega dela. Prvi del je v celoti namenjen predstavitvi in naslovitvi konceptualnega problema, ki ga opredelim kot substancialni dualizem, za katerega je značilna redukcija religije na verovanje, pri čemer religijsko telo služi kot izrazno sredstvo religijskih prepričanj. V iskanju nadgradnje tovrstne konceptualizacije se nato najprej posvetim sociološkim pristopom k preučevanju telesa, nato pa še kognitivnoznanstvenim perspektivam. Pri slednjih prepoznam študije utelešenosti religije kot odločilnega pomena za dopolnitev družbenokonstruktivističnih teženj sociologije. Sintezo socioloških in kognitivnoznanstvenih perspektiv predstavim skozi materialni obrat v preučevanju religije, da bi vlogo telesa kot religijske materialnosti povezal s procesom uresničevanja, ki ga prepoznam kot temeljnega za sleherno religijo. V sintezi teorije predstavim svojo štiridelno sociološko konceptualizacijo telesa z vidika religijskega obredja: telesne drže, telesne tehnike, telesni režimi in telesnost. V empiričnem delu najprej predstavim splošne značilnosti pojava karizmatičnega krščanstva, ki ga razdelim na klasične binkoštnike, karizmatično prenovo in neokarizmatične skupnosti. Nato predstavim temeljne teološke značilnosti, pri katerih kot odločilno prepoznam obredno vstopanje v Božjo prisotnost. Sledi prikaz značilnosti sociološkega preučevanja karizmatičnega krščanstva, da bi pokazal, da jim povečini umanjka razumevanje telesa v religijskem obredju. Preden predstavim empirične podatke, ki sem jih zbral z opazovanjem z udeležbo, polstrukturiranimi intervjuji in anketnim vprašalnikom, izpostavim še splošne značilnosti preučevanih skupnosti v Sloveniji: binkoštna cerkev Emanuel, katoliška karizmatična Prenova v Duhu in Krščanski center. V predstavitvi rezultatov izpostavim tiste, ki so vezani na demografske značilnosti ter lastnosti pristopanja k skupnosti in religijskega življenja karizmatikov. Na podlagi raziskave trdim, da lahko skupnosti karizmatičnega krščanstva na Slovenskem razumemo kot primer korenite preobrazbe religije. V zadnjem koraku predstavim analizo podatkov o preobrazbi religijskega telesa na podlagi teoretske konceptualizacije.

Jezik:Slovenski jezik
Ključne besede:religija, telo, utelešena kognicija, sociologija, religiologija, karizmatično krščanstvo, binkoštniki, uresničevanje, religija srca
Vrsta gradiva:Doktorska disertacija
Tipologija:2.08 - Doktorska disertacija
Organizacija:FF - Filozofska fakulteta
Kraj izida:Ljubljana
Založnik:I. Jurekovič
Leto izida:2025
Št. strani:530 str.
PID:20.500.12556/RUL-170979 Povezava se odpre v novem oknu
UDK:316.74:2(043.3)
COBISS.SI-ID:242390787 Povezava se odpre v novem oknu
Datum objave v RUL:24.07.2025
Število ogledov:330
Število prenosov:106
Metapodatki:XML DC-XML DC-RDF
:
Kopiraj citat
Objavi na:Bookmark and Share

Sekundarni jezik

Jezik:Angleški jezik
Naslov:Conceptualizing the Body in Sociological Study of Charismatic Christianity
Izvleček:
The objective of this doctoral dissertation is twofold: to offer a sociological conceptualization of religion that recognizes the causal role of the religious body in shaping religious phenomena; to examine the characteristics of the religious body within Slovenian Christian Charismatic communities. The dissertation consists of a mainly theoretical and a predominantly empirical part. The theoretical section addresses the conceptual problem of substantial dualism, which reduces religion to belief, treating the body as a mere expressive medium for religious convictions. To advance beyond this framework, the study first explores sociological approaches to the body and subsequently incorporates perspectives from cognitive science of religion. Within the latter, research on the embodiment of religion is identified as crucial for complementing sociological constructivist tendencies. The synthesis of sociological and cognitive perspectives is presented through the material turn in the study of religion, linking the religious body to the process of real-making, which is posited as fundamental to all religions. This synthesis results in a four-part sociological conceptualization of the body in religious ritual, comprising body postures, body techniques, body regimes, and corporeality. The empirical section begins with an overview of Charismatic Christianity, distinguishing between Classical Pentecostals, the Charismatic Renewal, and neo-charismatic communities. The theological analysis identifies ritual entry into God’s presence as their defining feature. A sociological review follows, highlighting the lack of attention to the body in existing studies of Charismatic Christianity. The empirical data – collected through participant observations, semi-structured interviews, and a survey – is introduced alongside an overview of key Slovenian Christian Charismatic communities: the Emanuel Pentecostal Church, the Catholic Charismatic Renewal, and the Christian Center. The findings emphasize demographic traits, conversion characteristics, and religious life, arguing that Slovenian Christian Charismatics exemplify a profound transformation of religion. The final section analyzes this transformation through the theoretical conceptualization of the religious body.

Ključne besede:religion, body, embodied cognition, sociology, study of religion, Charismatic Christianity, Pentecostalism, real-making, religion of the heart

Podobna dela

Podobna dela v RUL:
Podobna dela v drugih slovenskih zbirkah:

Nazaj