Namen: Pravica do ustne obravnave je pomembna sestavina 6. člena Evropske konvencije o varstvu človekovih pravic. To še posebej velja v upravnih postopkih, v katerih so stranke v hierarhičnem razmerju. Odsotnost ustne obravnave lahko bistveno omeji pravico stranke do poštenega sojenja. Namen tega prispevka je preučiti pozitivno pravo in stanje na področju pravice do ustne obravnave v Republiki Sloveniji in Republiki Hrvaški. Prispevek analizira zadevne predpise in sodno prakso ter podaja predloge za prihodnjo zakonodajo, ki naj bo bolje usklajena z učinkovitim pravnim varstvom. Zasnova/metodologija/pristop: Izvedena je bila teoretična raziskava, ki je analizirala trenutne pravne rešitve in sodno prakso z uporabo socioloških raziskovalnih metod. Te so vključevale analizo domačih in mednarodnih pravnih besedil ter pregled pravil, ki urejajo nacionalne upravne postopke v državah, vključenih v raziskavo, v primerjavi z odločitvami Evropskega sodišča za človekove pravice. Uporabljena je bila kombinacija primarnih in sekundarnih virov podatkov. Ugotovitve: Upravna sodišča bi morala dati prednost procesni pravičnosti in enakopravnosti strank v postopku, tudi če ni očitne potrebe po ustni obravnavi, zlasti če ena od strank zahteva, da nastopi pred sodiščem. V izogib zlorabi diskrecijske pravice bi morali obe stranki pristati na odpoved pravici do ustne obravnave, kar bi moralo tudi sicer biti del uveljavljenega postopka. Prispevek k znanosti: Prispevek podaja predloge za ureditev pravice do ustne obravnave, s katerimi bi okrepili varstvo človekovih pravic v zvezi s poštenim sojenjem tako v upravnih sporih kot v upravnih postopkih. Izvirnost/vrednost: Izvirnost raziskave je v primerjalni analizi upravnih postopkov in sporov v izbranih državah članicah. Po avtorjevem najboljšem vedenju takšna primerjalna študija še ni bila izvedena. Ugotovitve te raziskave bi lahko imele pomembno vrednost, saj poudarjajo potrebo po izboljšanju procesne pravičnosti in enakopravnosti strank pri zagotavljanju poštenega sojenja v upravnih sporih.
|