izpis_h1_title_alt

Prostor in gledalec : utelešena zaznava v umetnosti instalacije
ID Pompe Berlot, Uršula (Avtor)

.pdfPDF - Predstavitvena datoteka, prenos (1,59 MB)
MD5: 2E119DA3CFEB48F72B30650D9328D807
URLURL - Izvorni URL, za dostop obiščite https://www.ckz.si/arhiv-ckz/190-stevilka-274-invencije-prostora-na-preseciscu-umetnosti-znanosti-in-filozofije-arhitektura-subjektivacija Povezava se odpre v novem oknu

Izvleček
Umetnost instalacije, ki se poudarjeno osredinja na razmerje med umetniškim delom, prostorom in gledalčevo izkušnjo, se je razvijala ob sočasnih spremembah znanstvenih in filozofskih razlag realnosti ter subjektivitete. Prostorske postavitve določenih umetnikov zgodnjih avantgard so v ukvarjanju z materialnimi vidiki umetnine (kolaž, asemblaž) nakazale tudi smer dematerializacije v umetnosti, ki v poudarjanju participatorne izkušnje namenja posebno mesto gledalcu. Raziskovanje pogojev širitve zaznavne in kognitivne izkušnje gledalca se z novimi poudarki nadaljuje v fenomenološko usmerjenih delih minimalistične umetnosti v 60. letih, zlasti pa v okviru sočasno nastajajočih lokacijsko-specifičnih intervencij umetnikov kalifornijskega gibanja Svetloba in prostor. Sodobno izkustvo prostora določajo tehnološka (digitalna) razširitev realnosti (virtualnost, simulacija) in postmoderni modeli utelešene, vendar razsrediščene subjektivitete, novejša odkritja nevroznanosti pa razkrivajo pomen utelešene simulacije v kognitivno-zaznavni izkušnji. Umetniška instalacija danes raziskuje oblike tehnološko razširjenega senzoriuma in pogoje gledalčeve participatornosti v kontekstu tehnonarave in novih prostorskih heterotopij ter z intenziviranjem večsenzorične percepcije ustvarja nove oblike kognitivnih utelešenih izkušenj gledalca.

Jezik:Slovenski jezik
Ključne besede:umetniška instalacija, prostor, utelešena simulacija, nevroznanost, fenomenološko izkustvo
Vrsta gradiva:Članek v reviji
Tipologija:1.01 - Izvirni znanstveni članek
Organizacija:ALUO - Akademija za likovno umetnost in oblikovanje
Status publikacije:Objavljeno
Različica publikacije:Objavljena publikacija
Leto izida:2018
Št. strani:Str. 27-54
Številčenje:Let. 46, št. 274
PID:20.500.12556/RUL-148520 Povezava se odpre v novem oknu
UDK:7.01:114
ISSN pri članku:0351-4285
COBISS.SI-ID:3869550 Povezava se odpre v novem oknu
Avtorske pravice:
Licenca Creative Commons CC BY-NC-ND je navedena na pristajalni strani članka (glej izvorni URL) oz. na dnu vseh spletnih strani revije (https://www.ckz.si/). (Datum opombe: 24. 1. 2024)
Datum objave v RUL:25.08.2023
Število ogledov:189
Število prenosov:17
Metapodatki:XML RDF-CHPDL DC-XML DC-RDF
:
Kopiraj citat
Objavi na:Bookmark and Share

Gradivo je del revije

Naslov:Časopis za kritiko znanosti
Skrajšan naslov:Čas. krit. znan.
Založnik:Inštitut Časopis za kritiko znanosti
ISSN:0351-4285
COBISS.SI-ID:672783 Povezava se odpre v novem oknu

Licence

Licenca:CC BY-NC-ND 4.0, Creative Commons Priznanje avtorstva-Nekomercialno-Brez predelav 4.0 Mednarodna
Povezava:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.sl
Opis:Najbolj omejujoča licenca Creative Commons. Uporabniki lahko prenesejo in delijo delo v nekomercialne namene in ga ne smejo uporabiti za nobene druge namene.

Sekundarni jezik

Jezik:Angleški jezik
Naslov:Space and spectator : embodied perception in the art of installation
Izvleček:
Installation art, which emphasizes the relationship between the artwork, the space, and the viewer‘s experience, developed under the influence of simultaneous changes in scientific and philosophical paradigms of reality and subjectivity. Through their treatment of the material aspects of the artwork (collage, assemblage), the spatial interventions of certain early avantgarde artists indicated a tendency toward dematerialization in art, which particularly emphasized the participatory experience of the viewer. The exploration of the conditions of the spectator‘s expanded perceptual and cognitive experience continued with a new vigour with the phenomenologically-oriented minimal art in the 1960s, particularly in the context of the simultaneously emerging site-specific interventions of Californian artists that belonged to the Light and Space movement. The contemporary experience of space is shaped by the technological (digital) extension of reality (virtuality, simulation) and postmodern models of embodied but self-centered subjectivity, and is further formed by recent neuroscientific research that reveals the significance of embodied simulation in a cognitive-perceptual experience. Today, installation art explores the potential of a technologically sophisticated sensorium and the conditions of the viewer‘s participation in the context of the techno-nature dichotomy and new spatial heterotopias. By drawing on and enhancing the power of multi-sensory perception, it creates new forms of cognitive and embodied viewer experiences.

Ključne besede:art installation, space, embodied simulation, neuroscience, phenomenological experience

Podobna dela

Podobna dela v RUL:
Podobna dela v drugih slovenskih zbirkah:

Nazaj