Lepote arhitekturne zasnove objektov, še posebej objektov s kulturno-zgodovinskim pomenom, so bile vedno cenjene in so bile eden od razlogov za privabljanje velikega števila turistov, ki občudujejo te mojstrsko oblikovane in zgrajene objekte mestne kulture. Osvetlitev teh stavb povečuje njihovo lepoto in podaljšuje čas, ko lahko obiskovalci in prebivalci uživajo v njih. Na žalost niso vse svetlobne rešitve dobre. Pogosto so velike razlike v svetlosti, ostrenje na napačnih mestih in neprikaz nekaterih najbolj značilnih detajlov stavbe.
Cilj diplomske naloge je predstaviti rešitev za izboljšanje obstoječega sistema fasadne osvetlitve objekta kulturno-zgodovinskega pomena z uvedbo krmilnega sistema, ki bo poudaril značilne dele fasade in uvedel novo možnost ustvarjanja multimedijskih učinkov na fasadi. Fasadno osvetlitev je mogoče uporabljati za vsakodnevno osvetljevanje stavbe, nadgrajene multimedijske učinke pa je mogoče uporabiti za posebne dogodke.
Upravljanje preko nadzornega sistema, ki se uporablja na področju arhitekturne razsvetljave, ponuja priložnost za novo razumevanje razsvetljave, ki temelji na spodbujanju kvalitativnih, dinamičnih in vsestranskih vidikov.
Metodološko je prvi korak pri doseganju zastavljenega cilja zbiranje podatkov o tehničnih lastnostih sistemov za osvetljevanje fasad. Naslednji korak je objektivna analiza spremenljivk, s katerimi upravljamo različne vrste nadzora osvetlitve. Te spremenljivke so razdeljene v tri skupine - tipična uporaba, omejitve in funkcionalnosti avtonomnih in omrežnih sistemov. Nato se bomo osredotočili na izbrano metodo, analizirali njene značilnosti in elemente, ki sestavljajo njeno namestitev, kar bomo razširili s študijami nekaj primerov že izvedenih medijskih fasad in predstavili, kako so te zaživele. Ob koncu bomo iz zbranih podatkov naredili analizo in pripravili idejni koncept oblikovanja ter izdelali digitalni prototip, ki bo prikazal možnosti sistema.
V diplomski nalogi na začetku analiziramo protokole in krmilne sisteme razsvetljave: 0-10V, Pulse width modulation, DALI, DMX in ACN. Analiza in razvrstitev različnih vrst nadzora sta relativno zapleteni, saj večina razpoložljivih informacij prihaja iz trgovskih hiš, ki uporabljajo različna poimenovanja, s katerimi izvajajo in pospešujejo predvsem prodajo lastnih izdelkov. Glede na analizo protokolov, ki smo jih naredili, DMX in PWM sistema za nadzor razsvetljave najbolj ustrezata zahtevam razsvetljave za osvetljevanje fasad. Ta odločitev temelji na več dejavnikih. Prvič, DMX512 je široko uporabljen protokol, ki ga podpira široka paleta izdelkov za komercialno razsvetljavo, kar olajša iskanje napeljav in druge opreme, ki jo je mogoče nadzorovati z uporabo DMX512. To zagotavlja visoko stopnjo fleksibilnosti in omogoča izdelavo kompleksnih sistemov razsvetljave. Ta vrsta nadzora omogoča, da je vsaka instalacija konfigurirana kot dnevna razsvetljava, kot posamezna ali del katere koli predstave; zato je dinamična, spremenljive narave in sposobna personalizacije. Poleg tega PWM omogoča natančen nadzor jakosti svetlobe, kar je lahko koristno za ustvarjanje gladkih prehodov in drugih dinamičnih svetlobnih učinkov. S kombinacijo teh dveh protokolov bomo lahko dosegli visoko stopnjo nadzora nad svetlobnim sistemom in ustvarili široko paleto svetlobnih scenarijev. Poleg tega je kombinacija DMX512 in PWM stroškovno učinkovita, saj je na voljo veliko cenovno dostopnih izdelkov za razsvetljavo, ki so združljivi s tema protokoloma. Na splošno verjamemo, da ta pristop ponuja najboljšo kombinacijo prilagodljivosti, nadzora in stroškovne učinkovitosti za osvetljevanje fasade stavbe.
Izbrani protokol smo uporabili pri izdelavi prototipa, ki smo ga ponudili v diplomski nalogi, ki prikazuje velik del možnosti nadzornih sistemov DMX in močno izboljšuje obstoječi sistem razsvetljave Doma častnikov v Bitoli. Dom častnikov je ena najpomembnejših kulturno-zgodovinskih zgradb v Bitoli, ki se nahaja v osrednjem mestnem predelu. Graditi so jo začeli leta 1909 in jo dokončali leta 1919. V letu 2021 se je začela celovita prenova stavbe, s katero je Dom častnikov dobil sedanjo podobo in zaslužen sijaj. Čeprav je Dom častnikov v Bitoli tako pomembna zgodovinska stavba, je žalostno, da trenutna rešitev osvetlitve ne poudari lepote fasade in njenih elementov. Zamujena priložnost je tudi vsakič, ko se dvorišče na južni strani (pogosto) uporablja za kulturne dogodke, in bi se zgradbo kot ozadje lahko tesneje povezalo z zahtevami dogodka.
Po pridobitvi načrtov za Dvorano častnikov smo izdelali 3D model, v katerega smo umestili obstoječa svetila in s programsko opremo DIALux EVO izvedli analizo nivojev in spektra osvetljenosti. Analiza kaže, da je veliko svetlih območij v nasprotju z neopaznimi; še posebej je opazna pri razlikah med etažami ter temnih lisah okoli balkonov in vrat. Druga žalostna posledica sedanje svetlobne rešitve je dejstvo, da najbolj značilen element fasade, lepa okna in vrata, postanejo popolnoma neopazni.
Z uporabo teh informacij kot vodila smo izdelali prototip, v katerem bomo poskušali odpraviti pomanjkljivosti in tudi vnesti nekaj življenja v stavbo, kot si zasluži.
DMX512 zaporedno prenaša podatke na kanale v asinhronem načinu, pri 250Kb/s. Ko oddajnik pošlje informacijo na vseh 512 kanalov, sporoči, da bo kmalu opravljen prenos na kanal 1 in se začne naslednji cikel. Čas, porabljen v ciklu, je približno 22 ms, tako kratek, da ni mogoče zaznati njegovega zamika. Drug gradnik so naslovljive LED luči, ki lahko omogočijo zapletene scenarije, kjer sta hitrost in natančnost ključni dejavniki pri zmožnosti sistema za prikaz zapletenih multimedijskih učinkov. Predlagamo namestitev 138 svetilk iGuzzini Trick 360° (ali podobnih) tipa DMX-RDM, ki imajo vgrajen gonilnik DMX in podpirajo RGBW. Namestijo se na polico vsakega okna in glavo ohišja vsakih vrat. Trick 360° ponuja različne svetlobne učinke, vključno s svetlobnim rezilom, stensko podložko in radialno, ki lahko pomagajo pri osvetlitvi oken, stenskih umetnin ali izdelkov, ki jih posebej prikazujejo. Uporabljena je spletna topologija, ker vodilo DMX podpira samo spletno topologijo. Ker določene dolžine presegajo 300 m in smo uporabili več kot 30 vozlišč, bo potrebna uporaba obvodnih in/ali ojačevalnih omaric, ki preurejajo signal in omogočajo podaljšanje razdalje uporabe. Predlagani DMX krmilnik je Nicolaudie DINA-DR1 LITE svetlobni krmilnik s 1024 kanali (dual universe, ki ima možnost shranjevanja serije sekvenc ali vnaprej posnetih prizorov. Omogoča prilagajanje barve, svetlosti in intenzivnosti glede na različne vrste prehodov. Upravljamo jo lahko ročno ali daljinsko, vključuje pa astronomsko uro za programiranje glede na dan in uro v tednu. Poleg tega ga združimo s programsko aplikacijo “ESA PRO 2”. Ta programska aplikacija je zasnovana tako, da omogoča preprosto in učinkovito nastavitev za vse vrste projektov oblikovanja luči. Ožičenje krmilnega sistema mora biti v skladu s standardom DMX. Enostavna povezava z USB/Ethernet kablom na računalnik omogoča popoln nadzor nad sistemom in ustvarjanje svetlobnih scenarijev, nato pa jih lahko shranite na napravo in upravljate na daljavo z aplikacijo za daljinsko upravljanje. Predlagana rešitev daje celotni fasadi bolj poenoteno svetlost, poudarek pa je dosežen na značilnih delih, oknih in vratih fasade, kar daje celostni videz, ki je veliko bolj prijeten za oko. Poleg tega predlagani sistem omogoča popoln nadzor nad vsemi lučmi (barve in nivoji svetlobe) ter skupaj z dodanimi RGBW lučmi na vratih in oknih omogoča ustvarjanje zapletenih svetlobnih učinkov – multimedijskih učinkov in animacij, ki jih je mogoče konfigurirati glede na zahtevam dogodka, na primer kot ozadje glasbenega koncerta, pri čemer luči sledijo utripu glasbe in prispevajo k splošni izkušnji.
Predlagani sistem je le prototip, vendar upamo, da bo v bližnji prihodnosti takšen sistem lahko postal resničnost. Takšni sistemi bodo odprli pot za bolj barvita in bolj živahna mesta, in ker barva vpliva na naša čustva, razpoloženje in zaznavanje, je to pomemben dejavnik pri tem, kako dojemamo fasade in celotna mesta.
|