izpis_h1_title_alt

Uporaba mobilnih naprav za branje e-gradiv med študenti Univerze v Ljubljani : doktorska disertacija
ID Rivo, Ksenija (Avtor), ID Žumer, Maja (Mentor) Več o mentorju... Povezava se odpre v novem oknu

.pdfPDF - Predstavitvena datoteka, prenos (2,87 MB)
MD5: 08D880F1ABDE6BEDEAAFCEEA55190ADF
URLURL - Izvorni URL, za dostop obiščite http://pefprints.pef.uni-lj.si/id/eprint/7412 Povezava se odpre v novem oknu

Izvleček
V doktorskem delu smo raziskovali uporabo mobilnih naprav za branje študijskih e-gradiv (e-knjige, e-članki) med študenti Univerze v Ljubljani in dejavnike, ki vplivajo na uporabo / neuporabo. Z raziskavo smo podali globlji vpogled v vedenje študentov Univerze v Ljubljani pri uporabi mobilnih naprav v študijske namene, še posebej za branje e-gradiv (e-knjig, e-člankov), ki še ni bilo raziskano. Poznavanje njihovega načina iskanja informacij na mobilnih napravah, odnosa do uporabe mobilnih naprav za branje e-gradiv in dejavnikov, ki vplivajo na uporabo/neuporabo, je lahko izhodišče za načrtovanje mobilnih storitev v visokošolskih knjižnicah. Z raziskavo smo želeli pridobiti odgovore o obsegu uporabe mobilnih naprav med študenti UL, ali jih uporabljajo tudi za študijske namene in v okviru tega katere aktivnosti in ali uporabljajo mobilne naprave tudi za branje e-gradiv. Ker je branje povezano z iskanjem e-gradiv, pri čemer je pomembna tudi vloga visokošolskih knjižnic, nas je zanimalo, ali študenti UL dostopajo na mobilnih napravah tudi do knjižničnih storitev. Raziskavo o uporabi mobilnih naprav za branje študijskih e-gradiv smo opravili med študenti z več fakultet Univerze v Ljubljani. Dejansko uporabo nekaterih spletnih storitev smo analizirali na osnovi sistemskih dnevnikov za različne časovne intervale. Ker je analiza dnevnikov transakcij pokazala, da je dostop z mobilnih naprav do spletnih strani v študijske namene nizek, smo s spletno anketo raziskali informacijsko vedenje študentov pri uporabi mobilnih naprav v študijske namene ter za branje e-gradiv. Z anketnim raziskovanjem smo pridobili podatke o značilnostih, mnenjih, prepričanjih in stališčih študentov Univerze v Ljubljani glede uporabe mobilnih naprav za branje e-gradiv in podatke o trenutnem stanju ponudbe knjižničnih storitev za mobilne naprave v knjižnicah UL. Ker smo predvidevali, da na odnos in namen za uporabo mobilnih naprav za branje študijskih e-gradiv vpliva tudi zaznavanje mobilnih naprav s strani študentov, smo le-to raziskali tudi v okviru modela sprejemanja tehnologije TAM (angl. Technology Acceptance Model). Z uporabo modela sprejemanja tehnologije smo raziskali, kako omenjeni dejavniki vplivajo na odnos in namen študentov za uporabo mobilnih naprav za branje e-gradiv. S kvalitativno raziskavo, v kateri smo uporabili metodi standardiziranega intervjuja in strukturirano opazovanje, smo poskušali raziskati razloge za dejansko informacijsko vedenje študentov pri uporabi mobilnih naprav. Zaradi narave kvalitativnih raziskav so bile le-te opravljene na manjšem vzorcu študentov iz različnih fakultet Univerze v Ljubljani. Rezultati raziskave so pokazali, da študenti UL že uporabljajo mobilne naprave v študijske namene, in sicer najbolj pogosto pametni telefon. Večina ga uporablja za komunikacijo in iskanje informacij. Za bolj zahtevne študijske naloge uporabljajo osebni računalnik, mobilne naprave pa uporabljajo v ta namen le, kadar osebnega računalnika ni na voljo. Moteč dejavnik pri uporabi mobilnih naprav v študijske namene študentom UL poleg majhnega zaslona / tipkovnice in slabše preglednosti strani predstavlja tudi slabša možnost označevanja besedila. Oviro pri branju študijskih e-besedil poleg tehničnih težav predstavlja še slabša raven informacijske pismenosti pri uporabi elektronskih baz in slaba seznanjenost s ponudbo knjižničnih storitev za mobilne naprave (elektronskih baz). Knjižnice UL sicer v svojo ponudbo večinoma že vključujejo tudi storitve za mobilne naprave, vendar jih zaenkrat promovirajo v premajhnem obsegu. Eden izmed načinov promocije so izobraževanja, vendar je pri izbiri oblike izobraževanj potrebna pozornost, saj so za njihovo izvedbo poleg strokovnih potrebna tudi tehnološka znanja izvajalcev (knjižničarjev). Za zagotavljanje storitev za mobilne naprave je tako potrebno tudi strokovno izobraževanje knjižničarjev, kar zahteva dodatna finančna sredstva in pripravljenost zaposlenih na dodatne aktivnosti v knjižnici. To prinaša knjižnicam UL nove izzive, saj bodo morale začeti upoštevati, da njihovi uporabniki berejo tudi na elektronskih formatih.

Jezik:Slovenski jezik
Ključne besede:mobilno branje, Univerza v Ljubljani, TAM model sprejemanja tehnologije, visokošolske knjižnice, knjižnične storitve
Vrsta gradiva:Doktorsko delo/naloga
Tipologija:2.08 - Doktorska disertacija
Organizacija:PEF - Pedagoška fakulteta
Kraj izida:Ljubljana
Založnik:[K. Rivo]
Leto izida:2022
Št. strani:XVIII, 220 str.
PID:20.500.12556/RUL-141978 Povezava se odpre v novem oknu
UDK:028:004.382.74-057.875(497.451.1)(043.3)
DOI:10.13140/RG.2.2.28052.17281 Povezava se odpre v novem oknu
COBISS.SI-ID:125480707 Povezava se odpre v novem oknu
Datum objave v RUL:13.10.2022
Število ogledov:773
Število prenosov:168
Metapodatki:XML RDF-CHPDL DC-XML DC-RDF
:
Kopiraj citat
Objavi na:Bookmark and Share

Sekundarni jezik

Jezik:Angleški jezik
Naslov:Use of Mobile Devices for Reading E-materials among Students of the University of Ljubljana
Izvleček:
In the dissertation we investigated the use of mobile devices for reading e-materials (e-books, e-articles) for study purposes among students at the University of Ljubljana and the factors influencing the use and non-use. The research provided a deeper insight into the behavior of students at the University of Ljubljana in using mobile devices for study purposes, especially for reading e-materials (e-books, e-articles), which has not been explored before. Knowing how they search for information on mobile devices, their attitude towards using mobile devices for reading e-materials and the factors influencing their use / non-use can be a starting point for planning mobile services in university libraries. The survey on the use of mobile devices for reading e-materials was conducted among students from different faculties of the University of Ljubljana. Actual usage of some online services was analyzed using system logs for different time intervals. As the analysis of transaction logs showed that access from mobile devices to websites for study purposes is low, we used an online survey to investigate students' information behavior when using mobile devices for study purposes and to read e-materials. Through the survey, data were obtained on the characteristics, opinions, beliefs and attitudes of the students of the University of Ljubljana regarding the use of mobile devices for reading e-materials, as well as data on the current state of library services for mobile devices in UL libraries. Since we assumed that the attitude and purpose of using mobile devices for reading e-materials for students is also influenced by the perception of mobile devices, we also investigated this in the context of Technology Acceptance Model (TAM). Using TAM, we examined how these factors influence students' attitudes and intentions to use mobile devices to read e-materials.Through a qualitative study using the method of standardized interview and structured observation, we sought to explore the reasons behind students' actual information seeking behavior when using mobile devices. Due to the nature of qualitative research, it was conducted on a small sample of students from different faculties of the University of Ljubljana. The results showed that UL students already use mobile devices for study purposes, most often a smartphone. Most of them use it for communication and searching for information. In a qualitative study, UL students indicated that they use a PC for more challenging study tasks and use mobile devices for this purpose only when a PC is not available. A confounding factor for UL students when using mobile devices for study purposes, in addition to the small screen/keyboard and poorer page visibility, is the lack of ability to highlight text. In addition to technical problems, low information literacy in using electronic databases and low familiarity with library services offered for mobile devices (electronic databases) are barriers to reading e-texts for study. UL libraries mostly already have mobile services in place, but they are currently under-promoted. One of the ways to promote is through training, but the choice of the form of training requires attention, as conducting workshops, for example, requires that the librarians have both technological and technical knowledge. Providing services for mobile devices therefore requires professional training for librarians, which requires additional resources and staff readiness for additional activities in the library. This brings new challenges to UL libraries, as they will have to take into account that their users also read in electronic formats.

Ključne besede:mobile technology, mobile reading, students, University of Ljubljana, Technology Acceptance Model, academic libraries, library services

Podobna dela

Podobna dela v RUL:
Podobna dela v drugih slovenskih zbirkah:

Nazaj