izpis_h1_title_alt

O historično-epistemološki zasnovi moderne znanosti in klasičnem pozitivizmu v sociologiji : magistrsko delo
ID Žnidaršič, Nina (Avtor), ID Mencin Čeplak, Metka (Mentor) Več o mentorju... Povezava se odpre v novem oknu, ID Mali, Franc (Komentor)

.pdfPDF - Predstavitvena datoteka, prenos (1,02 MB)
MD5: A819A30D568DD2B66936B87F194DD617

Izvleček
V zaključni nalogi začrtujemo premislek o epistemološki zasnovi moderne znanstvene zamisli in o klasičnem ali družbenem pozitivizmu v sociologiji in na splošno. Razprava je sestavljena iz dveh tematsko zaokroženih delov, ki se med seboj epistemološko, zgodovinsko, dejansko in idejno prepletata. V prvem sklopu skozi uverturni koncept zgodnjega pozitivizma, ki nastavlja pot k dejanskemu pozitivizmu, izpostavljamo osrednje učenjake, ki so vplivali na snovanje nove znanstvene misli, lahko bi rekli tudi gibanja. Obravnavo zgodnjega pozitivizma začnemo s Kopernikom, Galileijem, Descartesom in Keplerjem, saj so prav oni miselno predrugačili reprezentacijo univerzuma (kopernikanski obrat), pomen matematike (mathesis universalis) in človeški pogled na svet(no). Preobrazbo, ki je potekala na ravni znanstvene epistemologije, strnjeno imenujemo s starogrškim izrazom téchne, ki kaže na zakoličen, preddan postopek mišljenja, predvsem pa na napravljalski in proizvajalski značaj moderne znanosti (znanost kot umetnost). V drugem razdelku miselno nit konkretiziramo skozi dejansko, materialno snovanje neologizmov, ki so nastajali v času francoske revolucije in po njej: klasični pozitivizem, družbene znanosti in sociologijo. Klasični pozitivizem pojmujemo kot razcvetelo manifestacijo nove znanosti in hkrati kot idejno-dejanski temelj družboslovja. Martin Heidegger zapisuje, da pozitivizem ni zgolj eden od spoznavno-raziskovalnih načinov – kako, ampak teorija (theória – uvid) sodobne znanosti. Brskanje po arheološki dediščini socialne fizike, kasneje sociologije, razkriva, da imata pozitivizem in sociologija iste idejne očete, med katerimi velja posebej izpostaviti Saint-Simona in Comta. Šele Durkheim pa je sociologijo tudi institucionaliziral.

Jezik:Slovenski jezik
Ključne besede:epistemologija, moderna znanost, pozitivizem, družbene vede, arheologija sociologije
Vrsta gradiva:Magistrsko delo/naloga
Tipologija:2.09 - Magistrsko delo
Organizacija:FDV - Fakulteta za družbene vede
Kraj izida:Ljubljana
Založnik:[N. Žnidaršič]
Leto izida:2020
Št. strani:123 str.
PID:20.500.12556/RUL-118646 Povezava se odpre v novem oknu
UDK:316.2:165.731(043.2)
COBISS.SI-ID:27827459 Povezava se odpre v novem oknu
Datum objave v RUL:29.08.2020
Število ogledov:1338
Število prenosov:247
Metapodatki:XML RDF-CHPDL DC-XML DC-RDF
:
Kopiraj citat
Objavi na:Bookmark and Share

Sekundarni jezik

Jezik:Angleški jezik
Naslov:On the Historical-Epistemological Base of Modern Science and Classical Positivism in Sociology
Izvleček:
In this master’s thesis, we deal with the epistemological base of modern scientific thought, and with classical/social positivism in sociological and general terms. The text consists of two thematically completed and epistemologically, historically and conceptually interwoven parts. In the first part, we focus on the most important scholars who significantly influenced the creation of a new scientific thought through the concept of early positivism. We thus open the discussion with Copernicus, Galileo, Descartes and Kepler, since it is their work that shifted the paradigm regarding the representation of the universe (Copernican Revolution), the meaning of mathematics (mathesis universalis) and the human worldview. For the transformation of scientific epistemology, we use the Old Greek term téchne, denoting the set, pre-given thought process and, primarily, the science-as-art character of modern science. In the second part, we further our discussion by focusing on the concrete-material creation of neologisms from and after the period of the French Revolution: classical positivism, social sciences and sociology. We see classical positivism as a manifestation of a new science as well as the conceptual basis of social sciences. Heidegger writes that positivism is not merely one of the cognitive-research modes-how, but a theory (theória-insight) of modern science. An investigation into the archeological heritage of the social physics, later sociology, shows that positivism and sociology share the same founding fathers with an emphasis on Saint-Simon and Comte, although sociology was only institutionalised by Durkheim.

Ključne besede:epistemology, modern science, positivism, social sciences, archeology of sociology

Podobna dela

Podobna dela v RUL:
Podobna dela v drugih slovenskih zbirkah:

Nazaj