izpis_h1_title_alt

Pomen pouka slovenščine na Gimnaziji Alpe-Jadran v Velikovcu (Alpen-Adria-Gymnasium Völkermarkt) : magistrsko delo
ID Urbanc, Maja (Author), ID Tivadar, Hotimir (Mentor) More about this mentor... This link opens in a new window

.pdfPDF - Presentation file, Download (1,49 MB)
MD5: 98E9B1D22B38E3557849E038B8A16274
PID: 20.500.12556/rul/6a958f0a-ab05-45bd-976c-84d92d4b9bbd

Abstract
V središču raziskovanja je vprašanje o pomenu pouka slovenščine na Gimnaziji Alpe-Jadran za učence. V teoretičnem delu se prepletajo opažanja in teoretična izhodišča, povezana z dvojezičnostjo, opredelitvami prvega, drugega, tujega in maternega jezika, narečjem, knjižnim in standardnim jezikom ter poučevanjem slovenščine v avstrijskih šolah na različnih šolskih stopnjah, tako v okviru učnega jezika kot tudi učnega predmeta, v praktičnem delu pa so opažanja in izhodišča preverjena z metodama ankete in intervjuja. Rezultati so ovrednoteni glede na zastavljeno raziskovalno vprašanje: Kakšno vlogo na gimnaziji Velikovec opravlja pouk slovenščine - ali je slovenščina za učence zgolj eden izmed ponujenih tujih jezikov ali pa je njen pomen drugačen, in če to drži, kakšen? V raziskavi je bilo preverjeno, ali so imeli učenci pred vpisom na šolo že določeno predznanje iz slovenščine, ali do tega jezika zavzemajo pozitivna stališča, kakšna je njihova (dvojezična) identiteta, kako pogosto slovenščino uporabljajo, kako motivirani so za učenje, kako sami evalvirajo svoje znanje slovenščine ter ali slovenščino obvladajo najbolje izmed vseh tujih jezikov, ki jih govorijo.

Language:Slovenian
Keywords:slovenščina, nemščina, dvojezičnost, dvojezična identiteta, pouk slovenščine, gimnazije, avstrijska Koroška, Velikovec, bolonjski magisteriji
Work type:Master's thesis/paper
Typology:2.09 - Master's Thesis
Organization:FF - Faculty of Arts
Place of publishing:Celovec [i. e. Ljubljana]
Publisher:[Maja Urbanc]
Year:2017
Number of pages:[10] f., 110, 20 str.
PID:20.500.12556/RUL-98188 This link opens in a new window
UDC:811.163.6(436.5)'27:373.5
COBISS.SI-ID:64557410 This link opens in a new window
Publication date in RUL:22.11.2017
Views:1903
Downloads:704
Metadata:XML DC-XML DC-RDF
:
Copy citation
Share:Bookmark and Share

Secondary language

Language:English
Abstract:
Main focus of the research was the question of importance of the Slovenian language as school subject for students of Alpen-Adria-Grammar School. The theoretical part of this thesis includes observations and considerations related to bilingualism, definitions of first, second and native language (mother tongue), dialects, standard language and teaching of Slovenian language in Austrian schools at various school levels, that is in the context of the language of instruction as well as in the context of the school subject. In the practical part, these definitions are verified by methods of the survey and interview. The results are evaluated according to the research question: What is the role of Slovenian classes in grammar school Völkermarkt - do students perceive the Slovenian language merely as one of the foreign languages offered, or is its meaning different, and if so, how? The research investigated whether students show a certain level of Slovenian language knowledge already before enrolling in the school, whether they express positive attitude towards the language, what is their (bilingual) identity, how frequent is their use of Slovenian language, how motivated they are for learning, how they would evaluate their knowledge of the language, and whether they master the Slovenian language best compared to other foreign languages that they speak.Im Mittelpunkt der Forschungsarbeit steht die Frage, welche Bedeutung das Lernen der slowenischen Sprache für die Schülern des Alpe-Adria Gymnasium hat. Im theoretischen Teil werden Beobachtungen und theoretische Ausgangspunkte dargestellt, die mit Zweisprachigkeit, Bestimmung der ersten, zweiten und der Muttersprache, mit Dialekt, Literatur- und Standardsprache und mit dem Slowenisch-Unterricht in österreichischen Schulen auf verschiedenen Stufen verbunden sind, sowohl im Rahmen der Unterrichtssprache als auch des Schulfaches. Die Bestimmungen werden im praktischen Teil der Arbeit durch die Methoden der Umfrage und des Interviews überprüft. Die Resultate werden im Verhältnis zur gestellten Forschungsfrage bewertet: Welche Rolle spielt der Slowenisch-Unterricht auf Gymnasium Völkermarkt - ist Slowenisch für die Schüler lediglich eine der angebotenen Fremdsprachen, oder hat es eine andere Bedeutung, und wenn ja, welche? In der Forschung wurde es untersucht, ob die Schüler vor der Einschreibung in die Schule schon gewisse Kentnisse der slowenischen Sprache hatten, ob sie positive Standpunkte zu dieser Sprache haben, was für eine (zweisprachige) Identität sie haben, wie oft sie die slowenische Sprache benutzen, wie motiviert sie sind für das Lernen, wie sie selbst ihre Slowenischkentnisse evalvieren, und ob sie Slowenisch am besten von allen Fremdsprachen, die sie sprechen, beherrschen.


Similar documents

Similar works from RUL:
Similar works from other Slovenian collections:

Back