izpis_h1_title_alt

Medijska pismenost kot pogoj uspešne politične socializacije
ID Erjavec, Karmen (Author)

URLURL - Presentation file, Visit http://dk.fdv.uni-lj.si/tip/tip20004Erjavec.PDF This link opens in a new window

Abstract
Mass media are pervasive in contemporary society and their influence on the ofleisure time, on the awareness of political and social reality. The danger to democratic values lies in the gap that has opened up between the relative sophistication and power of media procedurs and the relative passivity and lack of sophistication of media audiences. Media education is one way every culture possesses to addresses and hopefully to begin to close the gap. What kind of knowledge and skills are essential for being a citizen in a media age? Media education offers an answer - the ability to chose quality of information, analyse, criticaly evaluate and to produce media content, as wellas to foster the development of skills and practices integral to the practice of participatory democracy. Media literacy is an essential part of political socialization.

Language:Slovenian
Keywords:komunikologija, vzgoja za medije, izobraževanje, politična socializacija, množični mediji
Work type:Not categorized
Typology:1.01 - Original Scientific Article
Organization:FDV - Faculty of Social Sciences
Year:2000
Number of pages:Str. 672-685
Numbering:Let. 37, št. 4
PID:20.500.12556/RUL-5490 This link opens in a new window
UDC:659.3/.4
ISSN on article:0040-3598
COBISS.SI-ID:19960669 This link opens in a new window
Publication date in RUL:11.07.2014
Views:2796
Downloads:333
Metadata:XML DC-XML DC-RDF
:
Copy citation
Share:Bookmark and Share

Record is a part of a journal

Title:Teorija in praksa : revija za družbena vprašanja
Shortened title:Teor. praksa
Publisher:Fakulteta za družbene vede
ISSN:0040-3598
COBISS.SI-ID:763652 This link opens in a new window

Secondary language

Language:Unknown
Abstract:
Množični mediji imajo središčno vlogo v naši družbi, vplivajo na preživljanje prostega časa in na našo percepcijo politične in družbene realnosti. Grožnja demokratičnim vrednotam leži v vrzeli med močnimi medijskimi ustvarjalci in lastniki ter medijskim občinstvom. Vzgoja za medije je eno od ključnih orožij vsake kulture za zmanjšanje družbene vrzeli. Ta članek odgovarja na vprašanje: Kakšno znanje in veščine potrebuje državljan v medijsko nasičeni dobi? Vzgoja za medije ponuja odgovor: Medijsko pismen državljan zna izbirali kakovostne informacije, analizirati, kritično ocenjevati in izdelovati raznovrstne komunikacijske oblike ter aktivno participirati v družbenem življenju. Medijska pismenost je bistvena za demokratično zdravje sodobnih medijsko zasičenih družb. Kajti le državljan, ki je medijsko pismen in izbira kakovostno medijsko vsebino, je dovolj informiran, da lahko odgovorno participira v demokratičnem sistemu. Tako je medijska pismenost bistveni del politične socializacije.

Keywords:communication sciences, education for media, education, political socialization, mass media

Similar documents

Similar works from RUL:
Similar works from other Slovenian collections:

Back