izpis_h1_title_alt

Likovna dejavnost kot vir opolnomočenja slepih in slabovidnih : magistrsko delo
ID Zavšek, Klementina (Avtor), ID Potočnik, Robert (Mentor) Več o mentorju... Povezava se odpre v novem oknu, ID Rudolf, Tanja (Komentor)

.pdfPDF - Predstavitvena datoteka, prenos (4,48 MB)
MD5: 046F85E364B1B564954691FE82BCD36D

Izvleček
Slepi in slabovidni so v sicer inkluzivno naravnani družbi še vedno velikokrat potisnjeni v pasivne vloge na njenem obrobju. Zaradi najrazličnejših okvar vidne funkcije so v skupnosti uvrščeni med pripadnike ranljivejših skupin, ki v njej ostajajo brez odločnega glasu in moči. V magistrskem delu smo si zato prizadevali izpostaviti večkrat prezrte slepe in slabovidne ter pomen, ki ga ima likovna dejavnost pri njihovem opolnomočenju. Osrednji element našega magistrskega dela je empirični del, ki smo ga v šolskem letu 2022/23 izvedli na eni izmed osnovnih šol v osrednji Sloveniji. V raziskavo smo vključili slepo devetošolko z minimalnim ostankom vida, za večji vpogled v problematiko in kasnejše spremembe pa še njeno mamo in spremljevalko. Z intervjuji, ocenjevalnimi lestvicami samopodobe in desetimi srečanji, na katerih smo izvedli skupno deset likovnih dejavnosti, smo preučevali vpliv, ki ga ima likovna dejavnost na učenkino počutje, samopodobo ter krepitev močnih in izboljšanje šibkih področij. Zastavljene likovne dejavnosti so vključevale vsebine aktualnega učnega načrta za likovno umetnost in likovno snovanje v devetem razredu osnovne šole ter so enako pomembno zadevale vsa temeljna področja likovnega ustvarjanja. Likovne naloge smo vselej zastavili tako, da so z doživljanjem likovne situacije (motiva) krepile vsaj eno izmed šestih prvin samopodobe. Obenem smo premišljeno določili še likovno tehniko, ki je bila večkrat način utrjevanja učenkinih šibkejših področij. Spoznali smo, da ima likovna dejavnost pomemben blagodejen vpliv na njeno počutje, samopodobo ter krepitev močnih in izboljšanje šibkih področij. Devetošolka se je po vsaki izvedeni likovni nalogi počutila bolje kot na začetku, kar je poleg številčne ocene dokazala še z neverbalno telesno govorico. Prav tako je v nekaterih vidikih, na katere smo lahko vplivali, izboljšala svojo samopodobo. Med srečanji je postopno začela bolj zaupati v svoje sposobnosti, slediti svojim idejam in udejanjati svoje interese, želje. Prav tako je postajala odločnejša, v komunikaciji pa je sčasoma čedalje pogumneje in samoiniciativno prevzemala pobude. Likovne dejavnosti so vplivale še na krepljenje njenih šibkosti, saj je z njimi krepila svoje motorične spretnosti, se urila v striženju, spoznavala raznolike materiale, ustvarjala z glino in podobno, pri čemer prej ni bila tako prepričana vase. Poleg tega nas je zanimalo, znotraj katerih likovnih področij, tehnik in motivov je učenka najbolj suverena. Ugotovili smo, da je bila učenka najbolj prepričana vase pri likovnih nalogah, ki so temeljile na njenih šibkih področjih, kar vodi v spoznanje, da je učenka svoje izzive uspešno premostila toliko, da je bila ravno pri teh likovnih dejavnostih najbolj suverena in da so jo tudi najbolj pritegnile. Vse navedene ugotovitve so dodatno podprle informacije, ki smo jih dobili iz intervjujev z mamo in spremljevalko. Obe sta kot pomembnega izpostavili še prenos doseženih sprememb na bolje na učenkino delo v šoli pri različnih predmetih, ne samo v sklopu pouka likovne umetnosti, temveč tudi v domačem okolju in odnosih z drugimi. Zapisano magistrsko delo smiselno prispeva k posredovanju primerov dobrih praks, kako je mogoče v procesu pouka likovne umetnosti krepiti izbrane vsebine – opolnomočenje za slepe in slabovidne učence. Obravnavana tema je s svojimi ugotovitvami v veliko pomoč bodočim, pa tudi že ustaljenim likovnim pedagogom.

Jezik:Slovenski jezik
Ključne besede:Likovna vzgoja in izobraževanje, Slepi in slabovidni, odraščanje, samopodoba, močna in šibka področja, dobro počutje, likovni materiali in pripomočki, načini likovnega izražanja, slepota, slabovidnost, opolnomočenje
Vrsta gradiva:Magistrsko delo/naloga
Tipologija:2.09 - Magistrsko delo
Organizacija:PEF - Pedagoška fakulteta
Kraj izida:Ljubljana
Založnik:K. Zavšek
Leto izida:2024
Št. strani:76 str.
PID:20.500.12556/RUL-160264 Povezava se odpre v novem oknu
UDK:376.1:7-056.262(043.2)
COBISS.SI-ID:205258243 Povezava se odpre v novem oknu
Datum objave v RUL:24.08.2024
Število ogledov:215
Število prenosov:58
Metapodatki:XML DC-XML DC-RDF
:
Kopiraj citat
Objavi na:Bookmark and Share

Sekundarni jezik

Jezik:Angleški jezik
Naslov:Art activities as a source of empowerment for the blind and visually impaired
Izvleček:
In a generally inclusive society, blind and visually impaired individuals are often relegated to passive roles on its periphery. Due to various impairments of visual function, they are classified as members of vulnerable groups within the community, lacking a decisive voice and power. This master's thesis aims to highlight the often-overlooked blind and visually impaired individuals and the significance of visual arts activities in their empowerment. The central element of our thesis is the empirical part, conducted during the 2022/23 school year at a primary school in central Slovenia. The study included a blind ninth grader with minimal residual vision, her mother and her assistant, providing a broader perspective on the issue and subsequent changes. Through interviews, self-esteem assessment scales, and ten sessions involving ten visual arts activities, we examined the impact of these activities on the student’s well-being, self-esteem, and the strengthening of her strong areas while improving weaker ones. The designed visual arts activities incorporated the current curriculum for visual arts and design for ninth grade, addressing all fundamental areas of artistic creation. Each task was crafted to enhance at least one of the six components of self-esteem through the experience of the artistic situation (motif). Additionally, we thoughtfully selected artistic techniques that often aimed to reinforce the student’s weaker areas. We found that visual arts activities had a significant positive impact on her well-being, self-esteem, and the strengthening of strong and improving weak areas. The ninth grader consistently felt better after each activity, as demonstrated by numerical ratings and nonverbal body language. Her self-esteem improved in aspects, which we could influence. During the sessions, she gradually began to trust her abilities more, follow her ideas and pursue her interests and desires. She also became more decisive, increasingly taking initiative and showing courage in communication. The activities also enhanced her weaknesses, improving her motor skills, proficiency in cutting, familiarity with various materials and working with clay, where she previously lacked confidence. Moreover, we examined which areas of visual arts, techniques, and subjects the student felt most confident in. We discovered that she was most confident in tasks based on her weaker areas, suggesting that she successfully overcame these challenges and found them most engaging. These findings were further supported by interviews with her mother and assistant, who highlighted the positive transfer of achieved changes to her schoolwork across various subjects, not just in visual arts, as well as improvements in her home environment and relationships with others. This master's thesis contributes meaningfully to the dissemination of good practices, demonstrating how selected content in the visual arts curriculum can empower blind and visually impaired students. The findings are beneficial to future and current visual arts educators.

Ključne besede:Adolescence, self-esteem, strengths and weaknesses, well-being, art materials and tools, methods of artistic expression, blindness, visual impairment, empowerment

Podobna dela

Podobna dela v RUL:
Podobna dela v drugih slovenskih zbirkah:

Nazaj