izpis_h1_title_alt

Stališča učiteljev razrednega pouka o poučevanju pisanja z roko in o uporabi pisanih črk pri pouku : magistrsko delo
ID Sotenšek, Anja (Avtor), ID Godec Soršak, Lara (Mentor) Več o mentorju... Povezava se odpre v novem oknu, ID Rot Vrhovec, Alenka (Komentor)

.pdfPDF - Predstavitvena datoteka, prenos (1,07 MB)
MD5: AEE8C8A597DF4B7C4C876AC03D6212B3

Izvleček
Pisanje je ena izmed osnovnih sporazumevalnih dejavnosti, ki jo je človek ustvaril z namenom, da ohrani svoje misli. Prvi zapisi so bili preprosti, izdelani iz naravnih materialov, kasneje pa so zapisi postali kompleksnejši, zapisani s pisalom na papir. V dobi tehnološkega napredka tipkanje in ustvarjanje zapiskov na pametnih napravah vse bolj izpodriva klasične (s pisalom na papir) načine zapisovanja. Tej spremembi je izpostavljen tudi šolski sistem, pri čemer se poraja vprašanje, ali je poučevanje pisanja z roko v natrpanem šolskem sistemu sploh še smiselno in katero vrsto črk je vredno poučevati, glede na to, da v digitalnem svetu prevladujejo male tiskane črke, medtem ko pisane vse bolj izginjajo iz vsakodnevne uporabe. V prid poučevanju pisanja z roko pa so rezultati številnih raziskav, da pisanje s pisalom na papir aktivira večji del možganov, spodbuja delovanje in povezovanje obeh možganskih polobel ter pripomore k večji zapomnitvi zapisanega, še posebej, če je besedilo zapisano s pisanimi črkami. V magistrskem delu smo tako raziskovali stališča učiteljev razrednega pouka o poučevanju pisanja z roko ter o uporabi pisanih črk pri pouku. Teoretični del je sestavljen iz štirih delov: v prvem in drugem poglavju sta predstavljena pisanje in opismenjevanje, tretje in četrto poglavje pa zajemata vpliv digitalizacije na poučevanje pisanja z roko ter vključevanje pisanja in tipkanja v učne načrte. V empiričnem delu so predstavljeni rezultati raziskave. Ta je bila iz dveh delov – spletnega anketnega vprašalnika ter prepisa petošolcev. V prvem delu (spletni anketni vprašalnik) je sodelovalo 82 učiteljev razrednega pouka, v drugem delu pa 65 učencev iz dveh matičnih in ene podružnične šole, ki so v šolskem letu 2023/24 obiskovali 5. razred. Rezultati analize spletnega anketnega vprašalnika so pokazali, da se učiteljem še vedno zdi smiselno poučevati pisanje z roko pri vseh predmetih z obema vrstama črk (tako s pisanimi kot tiskanimi), pri čemer večina učiteljev pri vseh predmetih spodbuja pisanje s pisanimi črkami. Za zaporedno obravnavo (najprej tiskane, nato pisane) črk je po mnenju večine učiteljev dovolj časa – za obravnavo ene tiskane/pisane črke večini zadostujeta dve učni uri. Učitelji učence pred oz. med vsakim pisanjem spodbujajo k bolj čitljivemu (večina učiteljev slednje opredeljuje kot »berljivemu«) pisanju, skoraj polovica pa čitljivost tudi ocenjuje, a večina le-teh nima oblikovanih posebnih meril za ocenjevanje čitljivosti. Skoraj vsi učitelji menijo, da učenci najbolj čitljivo pišejo s tiskanimi črkami. Pisanje oz. tipkanje besedil na (tablični) računalnik je vključeno v redni del pouka pri manjšini učiteljev, dovoljenje učiteljev za pisanje zapiskov na pametne naprave pa učenci dobijo le redko. Večina učiteljev meni, da poučevanje tipkanja ne sodi med učne cilje v učnem načrtu za slovenščino, saj le-ta veščina sodi v sklop drugih (izbirnih) predmetov (npr. računalništvo/multimedija) oz. je ta veščina primernejša za učence višjih razredov (predmetna stopnja). Rezultati analize prepisa krajšega besedila petošolcev so pokazali, da petošolci navkljub prostovoljni izbiri vrste črk v večji meri pišejo s pisanimi črkami, le redki s kombinacijo pisanih in tiskanih črk oz. samo s tiskanimi črkami. Pri kombinaciji največkrat kombinirajo črke pisane abecede in veliki tiskani d in p ter črke tiskane abecede in mali pisani j, l in g. Na podlagi teoretičnih izhodišč in rezultatov raziskave smo oblikovali smernice za učitelje razrednega pouka o poučevanju pisanja z roko, čitljivosti pisave in o uporabi pisanih črk pri pouku. Pisanje z roko je veščina, ki je ne moremo nadomestiti s tipkanjem, v dobi digitalizacije pa se ji lahko približamo z menjavo nalivnega peresa s pametnim pisalom, saj to vzbuja enake motorične vzgibe in kognitivne procese kot pisanje s pisalom na papir, nikakor pa ne s tipkanjem. Pisanje z roko je vsekakor veščina, ki jo je pri pouku smiselno ohranjati, ker pa se v šolah digitalizaciji ne moremo izogniti, bi lahko namesto tipkanja učencem (v višjih razredih) ponudili možnost pisanja z roko na tablice, ki ravno tako kot pisanje s pisalom na papir blagodejno vpliva na razvoj možganov. Dobro bi bilo, da bi učitelji učencem čim prej dovolili pisati s tistim tipom črk, ki jim omogoča najhitrejše in najbolj čitljivo zapisovanje, pa naj bo to s tiskanimi ali pisanimi črkami. V postopku opismenjevanja je potrebnih ogromno spodbud, še več pa jih je potrebnih v obdobju utrjevanja. Največji vpliv na čitljivost pisave je mogoče doseči v prvem letu, a le če zapise redno spremljamo in učencem podajamo kakovostne povratne informacije o izgledu v skladu s skrbno oblikovanimi merili.

Jezik:Slovenski jezik
Ključne besede:pisanje z roko, pisane črke, tiskane črke, poučevanje pisanja, osnovnošolsko izobraževanje
Vrsta gradiva:Magistrsko delo/naloga
Tipologija:2.09 - Magistrsko delo
Organizacija:PEF - Pedagoška fakulteta
Kraj izida:Ljubljana
Založnik:A. Sotenšek
Leto izida:2024
Št. strani:58 str.
PID:20.500.12556/RUL-158597 Povezava se odpre v novem oknu
UDK:37.011.251(043.2)
COBISS.SI-ID:199443971 Povezava se odpre v novem oknu
Datum objave v RUL:16.06.2024
Število ogledov:45
Število prenosov:7
Metapodatki:XML RDF-CHPDL DC-XML DC-RDF
:
Kopiraj citat
Objavi na:Bookmark and Share

Sekundarni jezik

Jezik:Angleški jezik
Naslov:Primary Teachers' Views on the Teaching of Handwriting and the Use of Handwritten Letters in the Classroom
Izvleček:
Writing is one of the basic communicative activities that man has created to preserve his thoughts. The first writings were simple, made from natural materials, but later writings became more complex, written with pen on paper. In an age of technological advances, typing and note-taking on smart devices is increasingly replacing traditional (pen and paper) methods of note-taking. The school system is also exposed to this change, raising the question of whether teaching handwriting in a crowded school system is even worthwhile anymore and which type of letters are worth teaching, given that the digital world is dominated by small print, while cursive letters are increasingly disappearing from everyday use. However, there are many research results in favour of teaching handwriting, which show that writing with a pen on paper activates a larger part of the brain, stimulates the functioning and integration of the two hemispheres of the brain, and helps to increase memorability, especially when the text is written in cursive letters. In the master's thesis, we investigated the views of classroom teachers on the teaching of handwriting and on the use of handwritten letters in the classroom. The theoretical part is divided into four parts: chapters 1 and 2 introduce writing and literacy, while chapters 3 and 4 cover the impact of digitisation on the teaching of handwriting and the integration of writing and typing into the curriculum. The empirical part presents the results of the survey. It consisted of two parts - an online questionnaire and a transcript of fifth-grade pupils. The first part (the online questionnaire) was completed by 82 classroom teachers and the second part by 65 pupils from two parent schools and one branch school who attended Year 5 in the school year 2023/24. The results of the analysis of the online questionnaire showed that teachers still find it useful to teach handwriting in all subjects with both types of letters (cursive and printed), with the majority of teachers encouraging handwriting in all subjects. Most teachers believe that there is enough time to cover letters sequentially (first printed, then written) - two lessons are sufficient for most teachers to cover one printed/written letter. Teachers encourage pupils to write more legibly (defined by most teachers as 'legible') before or during each writing session, and almost half assess legibility, but most do not have specific criteria for assessing legibility. Almost all teachers consider that pupils write most legibly in block capitals. Writing or typing texts on a (tablet) computer is included as part of the regular curriculum for a minority of teachers, and pupils rarely receive permission from teachers to take notes on smart devices. The majority of teachers do not consider that the teaching of typing is one of the learning objectives in the Slovenian curriculum, as this skill belongs to other (optional) subjects (e.g. computer science/multimedia) or is more suitable for pupils in higher grades (subject level). The results of the analysis of the transcription of the shorter text of the fifth-graders showed that, despite their voluntary choice of the type of letters, the fifth-graders write mostly in written letters, and only rarely in a combination of written and printed letters or in printed letters only. When combined, they most often combine the letters of the written alphabet and capital d and p, and the letters of the written alphabet and lower case j, l and g. Based on the theoretical background and the results of the research, we have developed guidelines for classroom teachers on teaching handwriting, legibility of handwriting and the use of handwritten letters in the classroom. Handwriting is a skill that cannot be replaced by typing, but in the age of digitalisation it can be approached by replacing the fountain pen with a smart pen, as this evokes the same motor impulses and cognitive processes as writing with a pen on paper, but certainly not typing. Handwriting is certainly a skill that makes sense to maintain in the classroom, but since digitisation is unavoidable in schools, instead of typing, students (in the upper grades) could be offered the opportunity to write by hand on tablets, which has a beneficial effect on brain development, just as writing with a pen on paper does. It would be a good idea for teachers to allow pupils to write as soon as possible in the type of handwriting that allows them to write the fastest and most legibly, whether in block or cursive letters. There is a great deal of encouragement needed during the literacy process, and even more during the consolidation period. The greatest impact on legibility can be achieved in the first year, but only if the writing is regularly monitored and pupils are given quality feedback on its appearance according to carefully designed criteria.

Ključne besede:writing by hand, cursive letters, printed letters, teaching writing

Podobna dela

Podobna dela v RUL:
Podobna dela v drugih slovenskih zbirkah:

Nazaj