Vaš brskalnik ne omogoča JavaScript!
JavaScript je nujen za pravilno delovanje teh spletnih strani. Omogočite JavaScript ali pa uporabite sodobnejši brskalnik.
Nacionalni portal odprte znanosti
Odprta znanost
DiKUL
slv
|
eng
Iskanje
Brskanje
Novo v RUL
Kaj je RUL
V številkah
Pomoč
Prijava
"Inu koledniki ob božiči pojo" : Trubarjeva interpretacija ljudske pesmi in ljudskega
ID
Klobčar, Marija
(
Avtor
)
PDF - Predstavitvena datoteka,
prenos
(516,51 KB)
MD5: 6BF2C0FE21B5B6106025401A741204E2
URL - Izvorni URL, za dostop obiščite
https://centerslo.si/simpozij-obdobja/zborniki/obdobja-27/
Galerija slik
Izvleček
Trubarjev zapis začetka božične kolednice, vključen v Katekizem z dvema izlagama, se v pregledih zapisovanja ljudskopesemske dediščine navaja kot prvizapis slovenske ljudske pesmi. Vrednost tega zapisa pa ni samo v mejniku, ki ga zaznamuje: vsaj toliko kot sam zapis pesmi je vreden kontekst, v katerega je pesem umeščena. Izraža namreč presojo družbe, ki jo je Trubar v omenjenem delu v različnih pogledih zelo kritično predstavil, in pojasnjuje, katero družbeno plast je Trubar razumel kot prepoznavno za Slovence. Trubar je tako upravno kot socialno poznal težišča družbene moči in je to pokazal tudi z zapisom koledovanja, ki so ga poznala tudi mesta: tistih obrednih obhodov, ki jih je podeželje še ohranjalo, vendar družbeno niso bila več pomembna, ni niti omenjal. Osredotočil se je torej na družbeno opaznejšo obliko, ki jo je poznala tudi Ljubljana. To potrjuje spoznanje, da je identiteto svojih rojakov iskal med kmeti in med meščani. Njegov zapis koledovanja tako ni zanimiv samo zaradi pesmi, temveč kot opredelitev družbenega obzorja njegovega razumevanja "slovenstva". To ne zarisuje le Trubarjevega razumevanja ljudske pesmi, temveč problematizira obzorje stroke, ki se ji posveča.
Jezik:
Slovenski jezik
Ključne besede:
etnologija
,
ljudske pesmi
,
jezikoslovje
,
protestantizem
,
kolednica
,
obredni obhodi
,
kontekst
,
ljudstvo
,
identiteta
Vrsta gradiva:
Članek v reviji
Tipologija:
1.16 - Samostojni znanstveni sestavek ali poglavje v monografski publikaciji
Organizacija:
FF - Filozofska fakulteta
Leto izida:
2010
Št. strani:
Str. 73-86
PID:
20.500.12556/RUL-152776
UDK:
398.3:27(497.4)"15"
COBISS.SI-ID:
32072493
Datum objave v RUL:
06.12.2023
Število ogledov:
246
Število prenosov:
15
Metapodatki:
Citiraj gradivo
Navadno besedilo
BibTeX
EndNote XML
EndNote/Refer
RIS
ABNT
ACM Ref
AMA
APA
Chicago 17th Author-Date
Harvard
IEEE
ISO 690
MLA
Vancouver
:
Kopiraj citat
Objavi na:
Gradivo je del monografije
Naslov:
Reformacija na Slovenskem : (ob 500-letnici Trubarjevega rojstva)
Uredniki:
Aleksander Bjelčevič
Kraj izida:
Ljubljana
Založnik:
Znanstvena založba Filozofske fakultete
Leto izida:
2010
ISBN:
978-961-237-380-1
COBISS.SI-ID:
252810496
Naslov zbirke:
Obdobja
Številčenje v zbirki:
27
Sekundarni jezik
Jezik:
Angleški jezik
Izvleček:
Overviews of folk-song heritage consider Primož Trubar's transcription of the beginning of a Christmas carol in his Katekizem z dvema izlagama (Catechism with Two Commentaries) to be the first transcription of a Slovenian folk song.However, this transcription is valuable not only because of this landmarkevent: the context in which this song is placed is as important as thetranscription itself. The context reflects a judgment of society that Trubar presented in his catechism from various viewpoints and with a great deal of criticism, and it clarifies which social class Trubar regarded as being most representative of the Slovenian nation. Trubar was well acquaintedwith both the administrative and social centers of power, which he also demonstrated through his note on caroling, which was also practiced in towns. He did not even mention the ritual processions that were still preserved in the countryside but had lost their social importance. Trubar thus focused on a socially more conspicuous form that was also known in Ljubljana. This confirms the fact that Trubar sought the identity of his fellow countrymen among both peasants and townsfolk. His mention of caroling is interesting not only because of the song, but also because it defines the social horizon of Trubar's perception of "Slovenian identity." This not only outlines Trubar's perception of folk song, but also problematizes the horizons of the discipline he dedicated himself to.
Ključne besede:
ethnology
,
folk songs
,
linguistics
,
protestantism
,
carol
,
ritual processions
,
context
,
people
,
identity
Podobna dela
Podobna dela v RUL:
Podobna dela v drugih slovenskih zbirkah:
Nazaj