V doktorski disertaciji dodajamo svoj prispevek k obsežnemu globalnemu raziskovanju vloge žensk na področju menedžmenta in vodenja v vzgoji in izobraževanju. To smo dosegli s preučevanjem manj raziskanih ovir in priložnosti, ki si jih izkušajo ravnateljice v Republiki Kosovo – v majhni razvijajoči se državi Zahodnega Balkana. Dokaj nizka raven zastopanosti žensk v menedžmentu v vzgoji in izobraževanju v Republiki Kosovo nas je spodbudila k zastavljanju raziskovalnih vprašanj in iskanju odgovorov na vprašanje: Kako dojema svoj položaj skupina žensk, ki so uspešno prehodile pot od začetnih pričakovanj do uresničitve svojih ciljev, torej do uspešnega opravljanja dela ravnateljic v poklicu, kjer prevladujejo moški? V raziskavi je bil uporabljen pristop študije primera, ki je vključeval poglobljene polstrukturirane intervjuje z petnajstimi ženskami, od tega dvanajst ravnateljica osnovnih šol na Kosovu, in sicer z namenskim vzorčenjem. Z uporabo kvalitativne raziskovalne metodologije smo z analizo dobljenih podatkov izluščili tematske trende in vzorce, ki bili soodvisni in primerjani z več viri podatkov. Na ta način smo podkrepili težo svojih sklepov. Podatki so bili strukturirani in analizirani z uporabo »modela menedžerske poti«, s filtriranjem podatkov v fazi pričakovanja in prizadevanja za položaj, v fazi pridobitve položaja oziroma funkcije ravnateljice in v fazi izvajanja te funkcije ter s prepoznavanjem in ugotavljanjem soodvisnosti osebnih in organizacijskih ovir ter priložnosti, ki vplivajo na ravnateljice v naslednjih kategorijah: ravnateljice začetnice, uveljavljajoče se ravnateljice in izkušene ravnateljice.
Ugotovitve te raziskave prispevajo h globalni in regionalni razpravi o vlogi žensk na področju menedžmenta v vzgoji in izobraževanju ter razpravi o tej vlogi na Kosovu. Pri tem izpostavljamo pomen te vloge za oblikovalce politik, za šolski menedžment ter prakse vodenja. Raziskava daje dragoceno znanje o ženskah, ki si prizadevajo za in tudi dobijo mesto ravnateljice na Kosovu, ter o nekaterih prepoznanih ovirah, ki preprečujejo, da bi bil delež žensk v menedžmentu v vzgoji in izobraževanju na Kosovu višji. Raziskava tudi razkriva pomembne vpoglede v zvezi s spodbudami, ki pripomorejo k povečani zastopanosti žensk na vodstvenih položajih v državi. Z raziskavo in njenimi rezultati smo zapolnili precejšnjo vrzel v prepoznavanju različnih motenj in ovir, na katere na svoji poti naletijo potencialne kandidatke za ravnateljice v Republiki Kosovo, podali pa smo tudi izsledke o slabo izkoriščenih pravnih sredstvih in rešitvah.
|