izpis_h1_title_alt

Novosti v treh romanih Ivana Cankarja
ID Zupan Sosič, Alojzija (Avtor)

.pdfPDF - Predstavitvena datoteka, prenos (655,88 KB)
MD5: C46720AD3EAA088282CD8460558D499F
URLURL - Izvorni URL, za dostop obiščite https://centerslo.si/seminar-sjlk/zborniki-ssjlk/54-ssjlk/ Povezava se odpre v novem oknu

Izvleček
V treh romanih Ivana Cankarja, Tujci, Na klancu in Hiša Marije Pomočnice, sem raziskovala naslednje novosti: izvirno poetiko, drugačno vlogo ženske, provokativnost ljubezni, pomen smrti, posebno odkritosrčnost, delež avtobiografičnosti in pripovedno empatijo. Prvi Cankarjev roman Tujci je hkrati prvi slovenski ljubezenski roman, v katerem je ljubezen sinonim za trojno odtujenost, tujost do domovine, umetnosti in ženske; zadnja pripiše ženski drugačno, manj tradicionalno spolno vlogo. Če prinaša roman Na klancu znatno več novosti, saj gre za prvi simbolistični roman (žanr proletarski roman vnaša tudi realistične primesi) in prvi slovenski roman, v katerem je glavni lik ženska, je najbolj inovativen vsekakor Hiša Marije Pomočnice. Ta s seksualizacijo žensk in otrok, ki je hkrati tudi demitizacija družine in družbe, prevrednoti celo vlogo smrti: smrt-odrešiteljica iz Tujcev in smrt-potrjevalka trpljenja iz romana Na klancu se v Hiši Marije Pomočnice razpreta v večpomenskost nihilističnih, spiritualističnih in soterističnih konotacij. Vsota vseh novosti, predvsem pa največja stopnja pripovedne empatije, ne vpliva samo na največjo izvirnost poetike v tem romanu, ampak kaže tudi na največjo inovativnost v takratni slovenski književnosti.

Jezik:Slovenski jezik
Ključne besede:slovenska književnost, slovenski pisatelji, izvirna poetika, vloga ženske, pripovedna empatija, Ivan Cankar, Tujci, Na klancu, Hiša Marije Pomočnice
Tipologija:1.08 - Objavljeni znanstveni prispevek na konferenci
Organizacija:FF - Filozofska fakulteta
Leto izida:2018
Št. strani:Str. 38-46
PID:20.500.12556/RUL-124172 Povezava se odpre v novem oknu
UDK:821.163.6.09Cankar I.
DOI:10.4312/SSJLK.54.38-46 Povezava se odpre v novem oknu
COBISS.SI-ID:67152226 Povezava se odpre v novem oknu
Datum objave v RUL:07.01.2021
Število ogledov:1125
Število prenosov:324
Metapodatki:XML RDF-CHPDL DC-XML DC-RDF
:
Kopiraj citat
Objavi na:Bookmark and Share

Gradivo je del monografije

Naslov:1918 v slovenskem jeziku, literaturi in kulturi
Uredniki:Mojca Smolej
Kraj izida:Ljubljana
Založnik:Znanstvena založba Filozofske fakultete
Leto izida:2018
ISBN:978-961-06-0077-0
COBISS.SI-ID:295357696 Povezava se odpre v novem oknu
Naslov zbirke:Zbirka Seminar slovenskega jezika, literature in kulture
ISSN zbirke:2386-0561

Sekundarni jezik

Jezik:Angleški jezik
Izvleček:
Three novels by Ivan Cankar, Tujci (Strangers), Na klancu (On the Hill) and Hiša Marije Pomočnice (The Ward of Our Lady of Mercy), were examined in order to identify the following: an original poetics, a different role for women, provocative love, the meaning of death, particular sincerity, the level of autobiography and narrative empathy. Cankar's first novel, Tujci, is also the first Slovene romantic novel, in which love is a synonym for a triple sense of alienation - from the homeland, art and women; the latter ascribes to women a different, less traditional sexual role. While Na klancu offers much that is new, for it is the first symbolistic novel (the genre of the proletarian novel brings some realistic elements) and the first Slovene novel in which the main character is a woman, the most innovative is without a doubt Hiša Marije Pomočnice. Its sexualisation of women and children, which is at the same time a demythification of the family and society, also re-evaluates the role of death. In Hiša Marije Pomočnice, death as salvation in Tujci and death as confirmation of suffering in Na klancu, is widened into multiple levels of nihilistic, spiritualistic and soteristic connotations. The level of innovation, particularly the highest level of narrative empathy, influences not only the highly original poetics in this novel, but also points to the significant level of innovation in the Slovene literature of the time.

Ključne besede:Slovenian literature, Slovenian writers, original poetics, role for women, narrative empathy

Podobna dela

Podobna dela v RUL:
Podobna dela v drugih slovenskih zbirkah:

Nazaj