izpis_h1_title_alt

Maškarada: Od literarne zasnove k filmski uprizoritvi
ID Setničar, Špela (Avtor), ID Smolej, Tone (Mentor) Več o mentorju... Povezava se odpre v novem oknu

.pdfPDF - Predstavitvena datoteka, prenos (1,38 MB)
MD5: 876DF2DB2433E30A0621DE2C06DD7386

Izvleček
Filmska in režijska adaptacija scenarija Maškarada (Vitomil Zupan, 1969) je svojstvena upodobitev literarnega dela, ki je v slovenske kinotečne vrste prinesla novost: slovenski film prežet z vplivi seksualne revolucije. Kinematografski prvenec Maškarada (Boštjan Hladnik, 1971) vsebuje zametke preboja hipijevskega gibanja in eksplicitnega filmskega upodabljanja erotike. Tovrstna filmska podoba svoj izraz odkriva skozi vitalizem in spolno slo, ki ju lahko pripišemo ustvarjanju Vitomila Zupana. Obe deli je moč povezati z erotiko, deifikacijo telesnega, ki prevladuje nad emotivnim. Svoboda spolov in seksualnosti je podobo dobila v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja in pomenila trk generacij, poglobila je nasprotja med konservativnimi in liberalnimi gibanji – ljubezen je povsem neposredno zanikala vojno; »make love, not war« je postalo geslo hipijevskega gibanja. Maškarada se kot prvi cenzuriran slovenski film zapiše v zgodovino in še vedno vzbuja številna vprašanja. Gre v osnovi za vrhunsko stvaritev dveh umetnikov ali način, kako si v »filmskem svetu« zagotoviti sloves? Vprašanje spodbudi razpravo o umetniški svobodi in njenih omejitvah – ali te sploh so, bi morale obstajati? Tako se ustvarja kritiški diskurz post festum; po Maškaradi in med Maškaradama, ko svoje nestrinjanje s Hladnikom izrazi tudi Zupan (vsaj kar se tiče filmske priredbe: spremenjenih dialogov, predrugačenih akterjev in omiljeno različico osnovne zgodbe). Čeprav sta si deli med seboj zelo različni, lahko s poglobljeno analizo prepoznamo istovetne elemente, navsezadnje so ravno ti prinesli izjemen rezultat, temelječ na revolucionarnem upodabljanju erotike, seksualnosti in svobodne spolne usmerjenosti.

Jezik:Slovenski jezik
Ključne besede:Vitomil Zupan, Boštjan Hladnik, Maškarada, adaptacija scenarija, seksualna revolucija, filmska cenzura
Vrsta gradiva:Diplomsko delo/naloga
Organizacija:FF - Filozofska fakulteta
Leto izida:2019
PID:20.500.12556/RUL-110285 Povezava se odpre v novem oknu
Datum objave v RUL:13.09.2019
Število ogledov:1298
Število prenosov:254
Metapodatki:XML RDF-CHPDL DC-XML DC-RDF
:
Kopiraj citat
Objavi na:Bookmark and Share

Sekundarni jezik

Jezik:Angleški jezik
Naslov:Masquerade: From literary design to cinematic staging
Izvleček:
The film and directorial adaptation of the screenplay Masquerade (Vitomil Zupan, 1969) is a peculiar depiction of a literary work that brought novelty to Slovenian cinema seats: the Slovenian film imbued with the effects of sexual revolution. The cinematic debut of Masquerade (Boštjan Hladnik, 1971) reveals the beginnings of a breakthrough in the hippie movement and an explicit display of eroticism. This kind of cinematic image finds its expression through vitalism and sex, based on the writings of Vitomil Zupan. Both parts can be linked to eroticism, the deification of the physical, which dominates the emotional. The freedom of gender and sexuality represents the clash of generations, the contradiction between conservatism and liberal movements, in the era of the 1970s, when love directly denied war; »make love, not war« (hippie motto). Due to censorship (truncated play time), the film raises many questions from critics. Is it basically a superb creation of two artists or just the way how to elevate their names in the »world of movies«? The question results in a debate about artistic freedom and its limitations, if there are any, and if they should even exist. This is how critical discourse; post festum is created: after Masquerade and between both Masquerades, when Zupan also expresses his disagreement with Hladnik (about film adaptation of the rem modified dialogues, re-casted characters and not following the basic version of the story). Although the two parts are very different, with in-depth insight look we recognize the same elements. After all, they have brought a remarkable result based on a notion of revolutionary in terms of eroticism, sexuality and free sexual orientation.

Ključne besede:Vitomil Zupan, Boštjan Hladnik, Masquerade, scenario adaptation, sexual revolution, film censorship

Podobna dela

Podobna dela v RUL:
Podobna dela v drugih slovenskih zbirkah:

Nazaj