izpis_h1_title_alt

Vrednotenje vsebnosti nekaterih hranil v prodajanih in oglaševanih živilih na slovenskem tržišču
ID Lavriša, Živa (Avtor), ID Pravst, Igor (Mentor) Več o mentorju... Povezava se odpre v novem oknu

.pdfPDF - Predstavitvena datoteka, prenos (21,73 MB)
MD5: B3F7FD84BCA62BD77F48BC914BCD7D2E

Izvleček
Hranilna sestava živil je še posebej pomembna predvsem z vidika vsebnosti določenih hranil, katerih prekomerno uživanje lahko dolgoročno predstavlja zdravstvene težave. Eno takšnih hranil je tudi natrij. V raziskavah smo ugotavljali, kakšna je povprečna vsebnost natrija v posameznih skupinah živil, ki so na voljo na slovenskem tržišču v letu 2011 in 2015 ter kakšna je sestava živil, ki se oglašujejo v medijih. Podatke o povprečni vsebnosti natrija smo utežili s podatki o prodaji posameznih izdelkov. Ugotovili smo, da so z vidika vsebnosti natrija najbolj kritične predvsem skupine živil kot so mesni izdelki, kruh in pekovski izdelki, siri in gotove jedi. S prodajnimi podatki utežena povprečna vsebnost natrija, je bila tako v letu 2011 kot tudi v 2015 v večini skupin živil nižja od povprečja znotraj posamezne skupine živil. Statistično značilnega znižanja povprečne vsebnosti natrija med letoma 2011 in 2015 nismo ugotovili v nobeni skupini živil, ki pomembno prispevajo k prehranskemu vnosu natrija, torej proizvajalci prostovoljno ne zmanjšujejo vsebnosti natrija v živilih. Ugotovili smo tudi, da ima večina živil, ki se oglašujejo otrokom na televiziji in v tiskanih medijih manj ugodno hranilno sestavo. Kot metoda celostnega vrednotenja hranilne sestave živil se uporablja profiliranje živil z različnimi modeli. V naši raziskavi smo uporabili Ofcom in SZO model profiliranja živil, ki sta namenjena omejevanju oglaševanja živil otrokom v medijih in na ta način ovrednotili sestavo oglaševanih živil. Glede na rezultate raziskav bi bila v Sloveniji nujna zakonska ureditev tega področja, ne samo na televiziji, ampak na ostalih medijskih kanalih.

Jezik:Slovenski jezik
Ključne besede:živila, hranilna sestava živil, vsebnost natrija v živilih, oglaševanje živil otrokom, profiliranje živil
Vrsta gradiva:Doktorsko delo/naloga
Tipologija:2.08 - Doktorska disertacija
Organizacija:BF - Biotehniška fakulteta
Založnik:[Ž. Lavriša]
Leto izida:2019
PID:20.500.12556/RUL-108111 Povezava se odpre v novem oknu
UDK:614.31:641.1+613.2(497.4)
COBISS.SI-ID:5062264 Povezava se odpre v novem oknu
Datum objave v RUL:16.06.2019
Število ogledov:1408
Število prenosov:402
Metapodatki:XML RDF-CHPDL DC-XML DC-RDF
:
Kopiraj citat
Objavi na:Bookmark and Share

Sekundarni jezik

Jezik:Angleški jezik
Naslov:Evaluation of selected nutrients content in available and advertised foods on Slovenian market
Izvleček:
Nutritional composition of foods is crucial especially in terms of certain nutrients, which can present health issues whean consumed in excess amounts for longer time periods. Such nutrient is also sodium. In this study, we examined what is the average amount of sodium in specific food categories in pre-packed foods, available on Slovenian market in years 2011 and 2015. Sales-weighted average sodium content was used. The results showed that from sodium content perspective, the most critical food categories were meat and derivatives, bread, cheese and ready meals. Sales-weighted sodium content was lower than average sodium content in most food categories in 2011 as well as in 2015. We observed no statistically significant difference in average sodium content between 2011 and 2015 in any of food categories. The results show that most foods which are advertised to children on television and in print media have poor nutritional composition. As a method for integrated evaluation of nutritional composition of foods, method of nutritional profiling was found useful. We used Ofcom and WHO nutrient profiling model, which are being used for limiting food advertising to children in media. From this point of view, legal regulation of this area would be necessary in Slovenia, not only on television, where it was recently applied, but also in all other media.

Ključne besede:foods, nutrient composition of foods, sodium content in foods, food advertising to children, nutrient profiling

Podobna dela

Podobna dela v RUL:
Podobna dela v drugih slovenskih zbirkah:

Nazaj