izpis_h1_title_alt

Zagotavljanje enakih možnosti v procesu vpisa otrok v vrtec
ID Trček, Anja (Avtor), ID Turnšek, Nadica (Mentor) Več o mentorju... Povezava se odpre v novem oknu

URLURL - Predstavitvena datoteka, za dostop obiščite http://pefprints.pef.uni-lj.si/5668/ Povezava se odpre v novem oknu

Izvleček
Predšolska vzgoja lahko pomembno pripomore k odpravljanju vzgojnih in izobraževalnih vrzeli – razlik v možnostih za razvoj, učenje in socialno vključevanje med otroki večinskega prebivalstva in otroki, ki so zaradi različnih vzrokov/dejavnikov potencialno ogroženi (so v deprivilegiranem položaju, prikrajšani, marginalizirani, ranljivi …). Številne raziskave so namreč potrdile, da je predšolsko obdobje izjemno pomembno v doseganju enakih razvojnih in izobraževalnih možnosti otrok, saj so ukrepi pred vstopom v osnovno šolo najbolj učinkoviti. S premišljenimi ukrepi je mogoče pomembno prispevati k večjemu vključevanju ogroženih skupin otrok (otrok s posebnimi potrebami, socialno/materialno ogroženih otrok, otrok etničnih, jezikovnih in kulturnih manjšin) v organizirano predšolsko vzgojo – v skladu z izhodiščem, da vključitev otrok pomembno prispeva k enakim izhodiščnim položajem otrok. Magistrsko delo predstavlja in kritično reflektira uresničevanje načela enakih možnosti v postopku sprejemanja otrok v slovenske vrtce. Postopki komisijskega sprejema predšolskih otrok v vrtce v štirih občinah so opisani, kot so potekali leta 2017/2018, in kritično analizirani, ali se uveljavljajo določbe Zakona o vrtcih in izhodišča Bele Knjige (2011), ki se nanašajo na zagotavljanje enakih možnosti za razvoj/učenje in socialno vključevanje vseh predšolskih otrok. Kritična analiza prikazuje obstoječe stanje uresničevanja prednostnega sprejema otrok s posebnimi potrebami in socialno ogroženih otrok (Zakon o vrtcih, 1996) in ovrednoti kriterije pri vpisu otrok z vidika uresničevanja načela poštenih enakih možnosti. Rezultati raziskave so pri analizi petih kriterijev za sprejem v vrtec pokazali, da se kriterij prebivališča v izbranih vrtcih postavlja kot nadredni, torej kot odločujoč. V nadaljevanju je analiza kriterijev pokazala, da se pri kriterijih za sprejem v vrtec pojavljajo naslednji kriteriji ranljivosti: prebivališče (v primeru, ko gre za otroke tujcev in enostarševske družine), stalnost bivanja v občini (v primeru, ko gre za enostarševske družine in otroke tujcev), odložen vpis v osnovno šolo, uvrstitev na čakalno listo v preteklem šolskem letu, otroci iz enostarševskih družin, več otrok iz iste družine, število vzdrževanih članov v družini, zaposlenost v družini oz. otrok staršev študentov, dlje trajajoča bolezen v družini, uvrstitev na centralni čakalni seznam v preteklem šolskem letu, zaposlenost le enega starša, sprejem dvojčkov/trojčkov/četverčkov, zdravstvene težave otroka, upravičenost staršev do prvega dohodkovnega razreda in invalidnost enega izmed staršev. Večina vrtcev v svojih kriterijih izpostavlja zaposlenost oz. nezaposlenost starša v enostarševski družini, medtem ko ne omenja zaposlenosti staršev v dvostarševski družini. Iz primerjave kriterijev je razbrati najvišje in najnižje točkovane kriterije: najvišje točkovan je kriterij prebivališča, najnižje točkovani pa so kriteriji ranljivosti, ki zadevajo npr. število vzdrževanih članov v družini, že vključenega otroka iz družine, otroka dijakov/študentov, nezaposlenost starša, invalidnost itd. Med kriteriji izpostavlja invalidnost le eden izmed izbranih vrtcev. Kritična analiza uresničevanja določb Zakona o vrtcih in Bele knjige je pokazala, da v izbranih vrtcih upoštevajo prednostni sprejem za otroke s posebnimi potrebami. V vseh vrtcih, vključenih v raziskavo, so v šolskem letu 2017/2018 prednostno sprejeli bodisi otroke s posebnimi potrebami bodisi socialno ogrožene otroke. Vendar pa na osnovi rezultatov raziskave ugotavljamo, da je teh primerov malo. V vrtce se vključi zelo malo otrok s posebnimi potrebami z že izdano odločbo o usmerjanju, saj je v predšolskem obdobju prav vrtec tisti, ki uspešno prepozna določene razvojne pomanjkljivosti pri otrocih. Prav tako se prednostno v vrtce vključi zelo malo socialno ogroženih otrok; po mnenju centra za socialno delo je bilo teh v treh izmed štirih vrtcev v šolskem letu 2017/2018 le 8. Kritična analiza intervjujev je pokazala, da večina vrtcev staršev ne posebej seznanja s tem, da imajo socialno ogroženi otroci prednost pri sprejemu v vrtec. Rezultati raziskave so pokazali tudi, da so strokovni delavci na CSD-jih pri izdaji mnenj o ogroženosti družine (ki so osnova za prednostni sprejem) povsem avtonomni; mnenja izdajajo v skladu z lastno presojo, vendar se morajo držati dejstva, da je družina predhodno obravnavana na CSD-ju.

Jezik:Slovenski jezik
Ključne besede:vrtec
Vrsta gradiva:Magistrsko delo/naloga
Tipologija:2.09 - Magistrsko delo
Organizacija:PEF - Pedagoška fakulteta
Leto izida:2019
PID:20.500.12556/RUL-107374 Povezava se odpre v novem oknu
COBISS.SI-ID:12371017 Povezava se odpre v novem oknu
Datum objave v RUL:11.04.2019
Število ogledov:961
Število prenosov:219
Metapodatki:XML DC-XML DC-RDF
:
Kopiraj citat
Objavi na:Bookmark and Share

Sekundarni jezik

Jezik:Angleški jezik
Naslov:Ensuring equal opportunities in the process of enrolling children in preschool institution
Izvleček:
Pre-school education can significantly contribute with elimination of educational gaps - differences in developmental opportunities, learning and social integration between children of the majority and children who are because of different factors in a potential threat (in deprivileged position, deprived, marginalized, vulnerable...). A number of studies have confirmed that the pre-school period is extremely important in achieving equal developmental and educational opportunities, since the most effective measures are implemented before entering elementary school. Through deliberate measures, it is possible to ensure better inclusion of vulnerable groups of children (children with special needs, socially / materially deprived groups, children of ethical, linguistic and cultural minority) into organized pre-school education - according to the basis that inclusion contributes to the same starting position of children. The master's thesis presents and critically reflects the realization of the principle of equal opportunities in the process of children's admission in Slovenian kindergartens. The procedures for the commissioning of pre-school children in kindergartens in four different municipalities, as held in 2017/2018, are described and critically analyzed whether the provisions of the Zakon o vrtcih and the basis of the Bela Knjiga (2011), which relate to ensuring equal opportunities for development / learning and social inclusion of all pre-school children, are being enforced. Critical analysis shows the existing state of realization of the preferential admission of children with special needs and socially endangered children (Zakon o vrtcih , 1996) and evaluates the criteria for enrollment of children from the point of view of realizing the principle of fair equal opportunities. The results of the study have shown that the analysis of the five criteria for admission to a kindergarten, the criteria of residence in selected kindergartens is a leading criterion , therefore decisive. In the following, the analysis of criteria showed that the criteria for admission to kindergarten includes the following vulnerability criteria: residence (in the case of children of foreigners and single-parent families); permanent residence in the municipality (in the case of single-parent families and children of foreigners); postponed enrollment into elementary school; listing on the waiting list in the previous school year; children from single-parent families; more children from the same family; number of dependents in the family; employment in the family or children of student parents; long-lasting illness in the family, classification on the central waiting list in the previous school year; employment of only one parent, admission of twins / triplets / quadruplets; health problems of the child; the eligibility of parents to the first income class and the disability of one of the parents. Most of the kindergartens in their criteria emphasize employment or unemployment of a parent in a one-parent family, while not mentioning the employment of parents in a two-parent family. From the comparison of the criteria, the highest and the lowest scoring criteria are to be found: the highest scoring criterion is the residence criterion, while the lowest scores are the criteria of vulnerability concerning, for example, number of dependents in the family, already included children from the family, children of high school students /college students, parents' unemployment, disability, etc. Only one of the selected kindergartens highlights the criterion of invalidity. A Critical Analysis of the statutory provision of the Zakon o vrtcih and the Bela Knjiga has shown that in selected kindergartens priority admission for children with special needs was included. In all the kindergartens included in the survey, in the school year 2017/2018, priority was given either to children with special needs, or to socially endangered children.However, based on the results of the research, it is noted that these cases are few. Very few children with special needs are integrated in kindergartens with already issued decisions on guidance, since in the pre-school period, the kindergarten is the one which successfully identifies certain developmental defects in children. Also, very few socially deprived children are included in the kindergartens; according to the Center for Social Work, in three out of the four kindergartens in the school year 2017/2018 there were only 8. Critical analysis of the interviews has shown that most kindergartens do not specifically inform parents that having socially deprived children means having priority in admission to kindergarten. The results of the survey has also shown that professional workers at the Center for social work are completely autonomous when issuing opinions on the vulnerability of the family (which is the basis for the priority admission).The opinions are issued in accordance with their own judgment, however a they must adhere to the fact that the family has been previously dealt with by the Center for social work.

Ključne besede:kindergarten

Podobna dela

Podobna dela v RUL:
Podobna dela v drugih slovenskih zbirkah:

Nazaj