izpis_h1_title_alt

Simuliranje prometnih zgostitev na avtocestah
ID ČOPI, ŠPELA (Author), ID Lebar Bajec, Iztok (Mentor) More about this mentor... This link opens in a new window, ID Demšar, Jure (Co-mentor)

.pdfPDF - Presentation file, Download (360,37 KB)
MD5: 5F696C13E76D2852A9E43DD92A8EC0EC

Abstract
Čas je v svetu pomembna vrednota. Ker ljudje na cestah preživimo veliko časa, smo se v diplomski nalogi odločili analizirati in vizualno prikazati vpliv menjave voznih pasov na avtocesti na čas potovanja vozil. V ta namen smo izdelali simulacijo smernega vozišča dvopasovne avtoceste in s pomočjo si\-mu\-lacije pridobili podatke o časih vožnje za tipične dnevne sestave prometa. Izkazalo se je, da pravilna uporaba voznega pasu pozitivno vpliva na čas potovanja vozil. Vpliv se razlikuje glede na hitrost vozil in gostoto prometa. Čas potovanja se krajša z redčenjem prometa in z višanjem hitrosti vozil, naj\-krajši je pri najredkejši sestavi prometa in pri najhitrejši skupini vozil. Do optimalnih oziroma najkrajših časov potovanja pride, ko se počasnejša vozila zadržujejo pretežno na osnovnem pasu, hitrejša vozila pa na prehitevalnem voznem pasu. Poleg tega se morajo vozila učinkovito razvrščati po hitrosti. Da povzamemo, upoštevanje prometnega predpisa o menjavah pasov je priporočljivo, saj poleg varnosti in drugih prednosti, omogoča tudi krajši čas potovanja.

Language:Slovenian
Keywords:avtocesta, simulacija, menjava pasov, čas vožnje
Work type:Bachelor thesis/paper
Organization:FRI - Faculty of Computer and Information Science
Year:2018
PID:20.500.12556/RUL-103190 This link opens in a new window
Publication date in RUL:14.09.2018
Views:950
Downloads:318
Metadata:XML RDF-CHPDL DC-XML DC-RDF
:
Copy citation
Share:Bookmark and Share

Secondary language

Language:English
Title:Simulating highway traffic congestions
Abstract:
In nowadays fast world time is of great importance. Since people spend large amounts of time on road, we decided to analize and visualy present influence of correct lane changing on motorway on travel time. For diploma we made simulation of carriageway of two-lane motorway, with which we gained data about travel time for units of typical daily traffic. The results show that correct lane changing is relevant, moreover it decreases travel time. Impact depends on traffic density and vechile speed. Highest decreasement is noticeable at lowest traffic density unit and at group of fastest vechiles. To reach optimal (shortest) travel time most slow vechiles must be situated on default lane and most faster vechiles on over-taking lane. Furthermore, also good sorting according to speed decreases time. To sum up, it is recomended to abide line changing rule. Beside in saftey and other advantages we benefit also in smaller time consumption.

Keywords:highway, simulation, lane-change, travel time

Similar documents

Similar works from RUL:
Similar works from other Slovenian collections:

Back