Izhodišča osnovnošolcev, ki so tuji državljani, se pomembno razlikujejo od izhodišč učencev, ki so slovenski državljani. Preverjanje in ocenjevanje znanja učencev, ki so tuji državljani (učenci tujci), se v Sloveniji lahko izvaja z različnimi prilagoditvami, a največ dve leti od vpisa učenca v slovensko osnovno šolo. V tem prispevku predstavljamo izsledke empirične raziskave, v kateri smo anketirali reprezentativni vzorec 697 slovenskih osnovnošolskih učiteljev glede njihovega pogleda na prilagoditve preverjanja in ocenjevanja znanja učencev tujcev. Odgovarjamo na naslednja raziskovalna vprašanja: 1) kakšna so stališča učiteljev o prilagoditvah preverjanja in ocenjevanja znanja učencev tujcev in ali se glede tega pojavljajo razlike med učitelji, ki poučujejo učence tujce, ter tistimi, ki poučujejo le slovenske državljane; 2) ali se stališča učiteljev razrednega pouka o prilagoditvah preverjanja in ocenjevanja znanja učencev tujcev razlikujejo od stališč učiteljev predmetnega pouka; 3) katere prilagoditve preverjanja in ocenjevanja znanja učencev tujcev učitelji izvajajo po preteku dveletnega obdobja, ko so posamezne prilagoditve preverjanja in ocenjevanja dovoljene, in ali se pojavljajo razlike med učitelji razrednega ter učitelji predmetnega pouka; 4) kakšno je mnenje učiteljev glede pravičnosti prilagojenega preverjanja in ocenjevanja znanja učencev tujcev. Izsledki raziskave so pokazali, da učitelji, ki so med raziskavo poučevali tudi učence tujce, potrebo po prilagoditvah preverjanja in ocenjevanja znanja teh učencev prepoznavajo v večji meri kot učitelji, ki učencev tujcev med raziskavo niso poučevali. Ugotovili smo, da večina učiteljev, še zlasti učiteljev razrednega pouka, preverjanje in ocenjevanje znanja omenjenih učencev prilagojeno izvaja tudi po preteku uradno določenega dveletnega obdobja. Prilagoditve, ki jih izvajajo nekateri učitelji, pa obsegajo tudi zniževanje zahtevnosti meril ocenjevanja teh učencev. Večina učiteljev prilagojeno ocenjevanje označuje kot pravično, medtem ko so mnenja učiteljev o tem, ali bi bilo treba obdobje dovoljenih prilagoditev preverjanja in ocenjevanja znanja učencev tujcev podaljšati, deljena. Izsledki raziskave s tem odpirajo vprašanje o pojmovanju pravičnosti v izobraževanju med učitelji in aplikacijo načela pravičnosti v šolski praksi.
|