Details

Razvijanje literarne ustvarjalnosti s SSKJ
ID Blažič, Milena (Author)

.pdfPDF - Presentation file, Download (94,34 KB)
MD5: EBDEB6BAF35025001012CBA6D8408FF0
URLURL - Source URL, Visit http://pefprints.pef.uni-lj.si/id/eprint/3230 This link opens in a new window

Abstract
V članku so prikazani primeri jezikovne izvirnosti iz sodobne slovenske mladinske književnosti (M. Jesih, S. Makarovič, I. Mlakar, B. A. Novak, A. Rozman - Roza, A. Štefan, S. Vegri idr.), ki pri svoji avtorski poetiki izvirno uporabljajo slogovna sredstva oz. kvalifikatorje, in sicer pomenske (poosebitev, prenesen pomen), terminološke (npr. kozmetika), stilno-zvrstne (biblijsko, književno, pesniško, pisarniško, vzneseno, narečno, otroško, pogovorno, nižje pogovorno in žargonsko), ekspresivne (ekspresivno, evfemistično, ironično, ljubkovalno, nizko, slabšalno, šaljivo, vulgarno) in časovno-frekventne (starinsko, zastarelo). Ob primerih uporabe jezikovnih sredstev so prikazane vaje in primeri razvijanja jezikovno-literarne ustvarjalnosti s SSKJ 2 v pedagoški praksi.

Language:Slovenian
Keywords:jezikovna izvirnost, kvalifikatorji, SSKJ 2, ustvarjalne sposobnosti, mladinska književnost, M. Jesih, S. Makarovič, I. Mlakar, B. A. Novak, A. Rozman – Roza, A. Štefan, S. Vegri
Typology:1.16 - Independent Scientific Component Part or a Chapter in a Monograph
Organization:PEF - Faculty of Education
Year:2015
Number of pages:Str. 137-146
Numbering:Del 1
PID:20.500.12556/RUL-80118 This link opens in a new window
UDC:811.163.6ʼ374.81
COBISS.SI-ID:10807113 This link opens in a new window
Publication date in RUL:19.01.2016
Views:1743
Downloads:331
Metadata:XML DC-XML DC-RDF
:
BLAŽIČ, Milena, 2015, Razvijanje literarne ustvarjalnosti s SSKJ. In : [online]. p. 137–146. Vol. Del 1, p. 137–146. [Accessed 12 June 2025]. Retrieved from: https://repozitorij.uni-lj.si/IzpisGradiva.php?lang=eng&id=80118
Copy citation
Share:Bookmark and Share

Secondary language

Language:English
Abstract:
This article considers examples of language originality in contemporary Slovene children's literature (M. Jesih, S. Makarovič, I. Mlakar, B. A. Novak, A. Rozman Roza, A. Štefan, S. Vegri etc.) which in its poetics usesd stylistic devices or qualifiers: semantic (personification, metaphors), terminology (cosmetic), stylistic (biblical, formal, poetic, administrative, dialectal, childish, colloquial, jargon), expressive (expressive, euphemistic, ironic, affectionate, low, pejorative, funny, vulgar) and antique (antique, old fashioned). Alongside examples of uses of language devices exercises are shown involving the development of language creativity using SSKJ 2 (Dictionary of Standard Slovene Language 2).

Keywords:SSKJ 2, creative thinking, children’s literature, M. Jesih, S. Makarovič, I. Mlakar, B. A, Novak, A. Rozman Roza, A. Štefan, S. Vegri

Similar documents

Similar works from RUL:
  1. Creative approach to children's literature in year 2 primary school students
  2. Literature and Easy-To-Read Reading – Comprehension and Analysis of Propositions
  3. Role of contemporary visual art in developing artistic creativity and environmental awareness among pupils of second educational period
Similar works from other Slovenian collections:
  1. Razvijanje ustvarjalnosti s senčnimi lutkami
  2. Overview of a Slovenian essay on the subject of Slovenian literary production
  3. Prof. dr. Katja Mihurko Poniž o ženski literarni ustvarjalnosti
  4. Razvijanje koncepta časa v 1. starostnem obdobju
  5. Razvijanje poimenovalne zmožnosti v slovenskem jeziku pri glasbeni vzgoji

Back