Details

Slovenia's first and second EU Council presidency : lessons learnt to enhance the benefits of EU membership
ID Lange, Sabina (Author), ID Svetličič, Marjan (Author)

.pdfPDF - Presentation file, Download (260,85 KB)
MD5: B1753DFAA0A5FF8C2465C0474F5DB5AD

Abstract
This article examines Slovenia’s international development co-operation since its accession to the European Union (EU) in 2004, focusing on its strategic priorities, challenges, and impact in regions such as the Western Balkans, Eastern Europe and Sub-Saharan Africa. Using a historical and comparative approach, the study analyses policy documents, official development assistance (ODA) data and case studies to assess Slovenia’s role as a small donor state within the EU framework. The analysis sheds light on the evolution of Slovenian development diplomacy, the integration of development assistance into foreign policy objectives and the challenges of policy coherence and resource allocation. The article also examines the opportunities Slovenia has to improve its development impact and strategic partnerships by better aligning with international standards and adapting to global dynamics.

Language:English
Keywords:rotating Presidency, achievements, context
Work type:Article
Typology:1.01 - Original Scientific Article
Geographic coverage:Slovenija;
Organization:FDV - Faculty of Social Sciences
Publication status:Published
Publication version:Version of Record
Year:2024
Number of pages:Str. 367-390
Numbering:Letn. 32, št. 3
PID:20.500.12556/RUL-166397 This link opens in a new window
UDC:327(497.4):061.1EU
ISSN on article:1318-0185
DOI:10.19233/AH.2024.15 This link opens in a new window
COBISS.SI-ID:221041411 This link opens in a new window
Publication date in RUL:10.01.2025
Views:398
Downloads:56
Metadata:XML DC-XML DC-RDF
:
Copy citation
Share:Bookmark and Share

Record is a part of a journal

Title:Acta Histriae
Shortened title:Acta Histriae
Publisher:Zgodovinsko društvo za južno Primorsko - Koper = Società storica del Litorale – Capodistria, Inštitut IRRIS za raziskave, razvoj in strategije družbe, kulture in okolja = Institute IRRIS for Research, Development and Strategies of Society, Culture and Environment = Istituto IRRIS di ricerca, sviluppo e strategie della società, cultura e ambiente
ISSN:1318-0185
COBISS.SI-ID:34491648 This link opens in a new window

Licences

License:CC BY-NC 4.0, Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International
Link:http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Description:A creative commons license that bans commercial use, but the users don’t have to license their derivative works on the same terms.

Secondary language

Language:Slovenian
Title:Prvo in drugo predsedovanje Slovenije Svetu Evropske unije
Abstract:
Confrontando le Presidenze slovene del Consiglio dell’Unione Europea (UE) nel 2008 e nel 2021, l’articolo si propone di indicare le lezioni apprese e proporre dei suggerimenti per migliorare i benefici dell’appartenenza all’UE in futuro. Iniziamo analizzando i due contesti istituzionali, geopolitici e geoeconomici molto diversi in cui la Slovenia ha svolto i suoi mandati di Presidenza, per poi esaminare come il contesto mutato si sia riflesso sulla preparazione, l’organizzazione, gli obiettivi e i risultati della Presidenza slovena. Il confronto tra le due Presidenze evidenzia cambiamenti fondamentali nel rapporto del paese con l’UE e i limiti dell’‘effetto Presidenza’ nei periodi di appartenenza ‘ordinaria’.Članek primerja predsedovanje Slovenije Svetu EU v letih 2008 in 2021 ter proučuje razlike v pripravi, organizaciji, ciljih in dosežkih v različnih institucionalnih, gospodarskih in političnih kontekstih obeh predsedovanj. Naloge predsedovanja se bistveno razlikujejo od nalog rednega članstva v EU, saj je predsedovanje bolj kot na zastopanje nacionalnih interesov osredotočeno na vodstvene vloge in odnose z drugimi institucijami. Vendar kompetenca, pridobljena v eni vlogi, lahko vpliva na uspešnost v drugi. Med prvim in drugim predsedovanjem Slovenije se je institucionalna pokrajina EU drastično spremenila, zlasti zaradi Lizbonske pogodbe, ki je na novo opredelila vlogo predsedujoče države članice, tako da jo je osredotočila na zakonodajne funkcije in prenesla velik del nalog zunanjega zastopanja na predsednika Evropskega sveta in na Visokega predstavnika. Poleg tega je EU v času pred in med drugim mandatom Slovenije zaznamovala vrsta kriz – gospodarska, finančna, migracijska, brexit, COVID-19 in izredne podnebne razmere –, ki so predstavljale izziv za gospodarsko in geopolitično stabilnost EU. Ti različni konteksti so pripeljali do različnih pristopov med predsedovanjema Slovenije. Predsedovanje 2021 je pokazalo večjo samozavest pri izbiri političnih ciljev, bilo je bolj prilagojeno vse manjši podpori EU v javnosti ter je odražalo politično in institucionalno dogajanje znotraj EU. Obe predsedovanji sta pomembno vplivali na izkušnjo slovenskega članstva v EU, saj sta okrepili njene kompetence, mreže in vpliv v Uniji. Ta primerjava pokaže, kako razvijajoči se pristop Slovenije k njenemu predsedovanju EU odraža njen politični odnos z EU in njeno prilagajanje spreminjajoči se dinamiki Unije, vendar razkriva tudi njene pomanjkljivosti v smislu virov in odnosnih sposobnosti.

Keywords:Evropska unija, diplomacija, male države, Slovenija

Projects

Funder:ARIS - Slovenian Research and Innovation Agency
Project number:P5-0177
Name:Slovenija in njeni akterji v mednarodnih odnosih in evropskih integracijah

Funder:Other - Other funder or multiple funders
Funding programme:Ad Futura
Project number:11013-17/2023

Similar documents

Similar works from RUL:
Similar works from other Slovenian collections:

Back