izpis_h1_title_alt

Vključevanje ročnih del v pouk likovne umetnosti : diplomsko delo
ID Borg, Nina (Author), ID Tomšič Amon, Bea (Mentor) More about this mentor... This link opens in a new window

.pdfPDF - Presentation file, Download (5,73 MB)
MD5: C2491C7D6829C0B016FACA6C626131B3

Abstract
Ročna dela so bila v preteklosti nujen del vsakdanjega življenja, dandanes pa imajo vlogo prostočasne dejavnosti. Izvajanje ročnih del ima veliko prednosti, saj spodbuja, med drugimi, razvoj motoričnih spretnosti, potrpežljivosti, ustvarjalnosti in iznajdljivosti. V diplomski nalogi raziskujemo možnosti vključitve ročnih del v pouk likovne umetnosti. Z vključevanjem različnih vidikov ročnih del v že obstoječi kurikulum lahko učence izpostavimo prednostim različnih ročnih del, ne da bi morali obiskovati dodatne predmete ali interesne dejavnosti. Pouk likovne umetnosti smo izbrali kot predmet, preko katerega se bodo ročna dela vključevala, zato ker je pri ročnih delih pogosto pomemben tudi estetski videz. Opravili smo analizo prisotnosti ročnih del v trenutnem osnovnošolskem kurikulumu, nato pa poiskali podobnosti med ročnimi deli in likovno umetnostjo na podlagi likovnih elementov, motoričnih spretnosti in kulturne dediščine. Izpeljali smo bolj poglobljen pregled posameznih ročnih del, kot npr. vezenje, kvačkanje in tkanje, in analizirali njihovo primernost za vključitev v pouk. Za posamezne dejavnosti smo predlagali možne prilagoditve in načine vključitve v pouk. Kot strnitev vseh ugotovitev smo oblikovali dve učni pripravi, ki prikazujeta različna načina vključevanja ročnih del v pouk likovne vzgoje.

Language:Slovenian
Keywords:ročna dela, likovna umetnost, osnovna šola, motorične spretnosti, kulturna dediščina, likovna vzgoja in izobraževanje
Work type:Bachelor thesis/paper
Typology:2.11 - Undergraduate Thesis
Organization:PEF - Faculty of Education
Place of publishing:Ljubljana
Publisher:N. Borg
Year:2024
Number of pages:60 str.
PID:20.500.12556/RUL-159029 This link opens in a new window
UDC:745(043.2)
COBISS.SI-ID:200336643 This link opens in a new window
Publication date in RUL:28.06.2024
Views:234
Downloads:31
Metadata:XML DC-XML DC-RDF
:
Copy citation
Share:Bookmark and Share

Secondary language

Language:English
Title:Integration of Handicrafts into Art Lessons
Abstract:
Handicrafts used to be a common household activity, but nowadays they are practised more often as a hobby. Crafting has a range of benefits, such as developing motor skills, patience, creativity, and ingenuity. In my diploma thesis we explore the possibilities of the integration of handicrafts into Art lessons. By integrating various aspects of handicrafts into an already existing curriculum, we can expose students to the benefits of practising these crafts without them having to attend extra subjects or activities. Since handicrafts also have an aesthetic aspect, Art lessons provide a good basis for integration. After analysing the current presence of handicrafts within the primary school curriculum, we explained the similarities between art and handicrafts on the basis of art elements, motor skills and cultural heritage. We carried out a more in-depth overview of individual handicrafts, such as embroidery, crochet, and weaving, analysing whether they are suitable for the classroom and suggesting possible ways to include them in Art lessons. As a conclusion of all our findings we designed two lesson plans which illustrate different ways of including handicrafts within an Art lesson.

Keywords:handicrafts, art, primary school, motor skills, cultural heritage

Similar documents

Similar works from RUL:
Similar works from other Slovenian collections:

Back