Danes je bolj kot kdaj koli prej znanstveno utemeljeno in splošno sprejeto spoznanje, da zgodnje otroštvo, torej prva leta življenja, predstavlja obdobje, v katerem lahko predšolska vzgoja neizmerno prispeva k celostnemu razvoju otroka. Pristop temelji na dejstvu, da v nobenem drugem človeškem obdobju v življenju, kot že v zgodnjih letih, ni toliko pospešene rasti, razvoja, napredovanja in pridobivanja znanj in spretnosti. V diplomskem delu proučujemo razlike med slovenskimi in bosanskimi vrtci v nekaterih materialnih pogojih za gibanje. Gibanje je v predšolskem obdobju sredstvo, s katerim otrok zaznava sebe in svet. Hitrost njegove rasti in zorenja je v tem obdobju pospešena in prepletena z vsemi razvojnimi področji. To nas usmerja k strokovnemu razmisleku o pomenu ustreznega načrtovanja in izvajanja gibanja ter k pomenu zagotavljanja pestrih in ustreznih materialnih pogojev.
Ustrezna izbira in postavitev spodbudnega prostorsko-materialnega okolja sta bistveni značilnosti novejših pristopov dela v predšolskem obdobju. Med spodbudno okolje uvrščamo tudi prostorsko in materialno okolje vrtca. Z zagotavljanjem ustrezne, dovolj pogoste, intenzivne in pestre ponudbe gibalnih izkušenj bo otrok napredoval na vseh področjih, kar mu bo kasneje v življenju omogočalo hitrejše prilagajanje na nove situacije, samoregulacijo in samostojnost tako pri gibanju kot pri drugih področjih delovanja.
Izkušnja na enem področju se zaradi celostnega razvoja otroka pokaže na vseh področjih razvoja. Enako pa velja tudi za primanjkljaje. Primanjkljaji v gibalnih izkušnjah se kažejo na številnih drugih področjih. Prostor vrtca zato ni samo kraj bivanja otrok med tem, ko so starši odsotni, ampak je prostor za zagotavljanje dinamičnega procesa razvoja otrokove inteligence.
Osnovna značilnost spodbudnega prostorsko-materialnega okolja je bogata ponudba razvojno primernih materialov, ki jih otroci lahko svobodno in neovirano raziskujejo, preizkusijo svoje ideje in uresničijo svoje misli ter občutke z njihovo uporabo. Dobro organiziran prostor in pestra ponudba igral ter ostalih pripomočkov za gibanje lahko tako zmanjšata neželena vedenja in spodbudita sodelovanje med otroki.
Materialne pogoje za gibanje lahko opredelimo z nekaterimi kazalniki, kot npr. velikost, postavitev in ureditev notranjega in zunanjega prostora; število, pestrost in ustreznost drobnih športnih pripomočkov; število, izvirnost, raznolikost zunanjih in notranjih igral, plezal ter večjih športnih pripomočkov. To pa je seveda povezano s finančno zmogljivostjo vrtcev in okolja, v katerem se vrtec nahaja.
V diplomskem delu zato raziskujemo razlike v materialnih pogojih za gibanje otrok med slovenskimi in bosanskimi vrtci. Želimo izvedeti, kaj menijo vzgojitelji o ureditvi zunanjega, notranjega prostora in pripomočkov za gibanje otrok.
|