izpis_h1_title_alt

Vpliv prevladujočega neknjižnega govora na razvijanje sporazumevalne zmožnosti v knjižnem jeziku
ID Vogel, Jerica (Author)

.pdfPDF - Presentation file, Download (2,00 MB)
MD5: D85D52767620A9551775C19A79F934C0
URLURL - Source URL, Visit https://centerslo.si/simpozij-obdobja/zborniki/obdobja-39/ This link opens in a new window

Abstract
Eden bistvenih pogojev za enakovredne možnosti šolanja je obvladovanje učnega jezika, ki v slovenskem prostoru ni katera koli različica slovenščine, temveč knjižni jezik. Kot kaže v članku predstavljena raziskava, prvotni govorci t. i. kultiviranih ali obrobnih neknjižnih govorov v šolo vstopajo z različno ravnjo obvladovanja učnega jezika, šola pa primanjkljajev, ki izhajajo iz domačega okolja, ne odpravlja dovolj učinkovito. To se kaže tako v vplivu prevladujoče zunajšolske različice slovenščine na oceno pri predmetu slovenščina kot v motiviranosti dijakov za učenje knjižnega jezika, ki bi jo lahko povečali predvsem z refleksijo o vlogi in pomenu tako knjižnega jezika kot neknjižnih govorov.

Language:Slovenian
Keywords:slovenščina, knjižni jezik, jezikovna prožnost, kultivirani govori, obrobni govori, pouk slovenščine kot prvega jezika, učni jezik
Typology:1.16 - Independent Scientific Component Part or a Chapter in a Monograph
Organization:FF - Faculty of Arts
Year:2020
Number of pages:Str. 233-243
PID:20.500.12556/RUL-126840 This link opens in a new window
UDC:811.163.6:37.091.3
DOI:10.4312/Obdobja.39.233-243 This link opens in a new window
COBISS.SI-ID:37793283 This link opens in a new window
Publication date in RUL:06.05.2021
Views:1436
Downloads:202
Metadata:XML DC-XML DC-RDF
:
Copy citation
Share:Bookmark and Share

Record is a part of a monograph

Title:Slovenščina - diskurzi, zvrsti in jeziki med identiteto in funkcijo
Editors:Jerica Vogel
Place of publishing:Ljubljana
Publisher:Znanstvena založba Filozofske fakultete
Year:2020
ISBN:978-961-06-0388-7
COBISS.SI-ID:33858563 This link opens in a new window
Collection title:Obdobja
Collection numbering:39
Collection ISSN:1408-211X

Secondary language

Language:English
Abstract:
For students' equal participation in the educational process, it is essential to acquire the language of instruction, which is not any variant of Slovene, but the standard language. Though the speakers of so-called cultivated or marginal non-standard sociolects start school with different levels of proficiency in the standard language, according to the research, the school does not reduce the deficits arising from the domestic background. This is reflected both in the influence of the predominant non-standard sociolect on the grade in the subject Slovene and in the motivation for learning the standard language, which could be increased by reflection on the role of the standard language and non-standard varieties.

Keywords:Slovene language, standard language, language flexibilit, cultivated sociolects, marginal sociolects, Slovene as L1 teaching, language of instruction

Similar documents

Similar works from RUL:
Similar works from other Slovenian collections:

Back