izpis_h1_title_alt

Slovenščina kot odraz identitete srednješolcev na dvojezičnem slovensko-madžarskem območju
ID Pulko, Simona (Author), ID Zemljak Jontes, Melita (Author)

.pdfPDF - Presentation file, Download (1,28 MB)
MD5: 803D1BC71F6845D23700CFAE375E9BA9
URLURL - Source URL, Visit https://centerslo.si/simpozij-obdobja/zborniki/obdobja-39/ This link opens in a new window

Abstract
Prispevek predstavlja vključenost in udejanjanje identitetne vloge socialnozvrstnih različic slovenskega jezika pri pouku slovenščine na podlagi analize ciljev, vsebine in standardov znanja gimnazijskega učnega načrta, dvojezičnega gimnazijskega učnega načrta ter katalogov znanj za slovenščino v strokovnih srednjih šolah, v empiričnem delu pa so predstavljeni rezultati študije primera in primerjalna analiza raziskave o rabi jezikov in njihovih različic med dijaki na dvojezični slovensko-madžarski gimnaziji in srednji strokovni šoli.

Language:Slovenian
Keywords:slovenščina, socialne zvrsti jezika, učni načrti, gimnazije, dvojezični učni načrti, katalogi znanj, jezikovni stiki
Typology:1.16 - Independent Scientific Component Part or a Chapter in a Monograph
Organization:FF - Faculty of Arts
Year:2020
Number of pages:Str. 155-163
PID:20.500.12556/RUL-124488 This link opens in a new window
UDC:811.163.6\'27:37.016
DOI:10.4312/Obdobja.39.155-163 This link opens in a new window
COBISS.SI-ID:40347651 This link opens in a new window
Publication date in RUL:26.01.2021
Views:596
Downloads:232
Metadata:XML RDF-CHPDL DC-XML DC-RDF
:
Copy citation
Share:Bookmark and Share

Record is a part of a monograph

Title:Slovenščina - diskurzi, zvrsti in jeziki med identiteto in funkcijo
Editors:Jerica Vogel
Place of publishing:Ljubljana
Publisher:Znanstvena založba Filozofske fakultete
Year:2020
ISBN:978-961-06-0388-7
COBISS.SI-ID:33858563 This link opens in a new window
Collection title:Obdobja
Collection numbering:39
Collection ISSN:1408-211X

Secondary language

Language:English
Abstract:
The paper presents the inclusion and identity realisation role of social varieties of Slovene following the goals, content and standards of knowledge in the curricula and catalogues of knowledge of the school subject Slovene. The empirical part of the paper presents the results of a study and a comparative analysis of research among pupils at a bilingual Slovene-Hungarian grammar school and a vocational high school.

Keywords:Slovene language, social language varieties, curricula, grammar schools, bilingual curiccula, language contacts

Projects

Funder:ARRS - Slovenian Research Agency
Project number:P6-0156
Name:Slovensko jezikoslovje, književnost in poučevanje slovenščine

Similar documents

Similar works from RUL:
Similar works from other Slovenian collections:

Back