izpis_h1_title_alt

Vloga trženja v ekonomski teoriji
ID Sušjan, Andrej (Author)

URLURL - Presentation file, Visit http://dk.fdv.uni-lj.si/db/pdfs/tip20045-6susjan.pdf This link opens in a new window

Abstract
In the paper the absence of marketing from mainstream economic theory is attributed to the static concept of competition as a market structure. Marketing, on the other hand, is compatible with a dynamic view of competitionas a behavioural process. The latter approach can be found in classical economics and, nowadays, in institutionalist economic theories, suchas Austrian and post-Keynesian theory. For Austrian economists market is aprocess within which marketing is an integral part of entrepreneurial behaviour. In post-Keynesian theory marketing expenses are considered as firm's investment and post-Keynesian pricing models include the concept of product life cycle as derived from marketing practice.

Language:Slovenian
Work type:Not categorized
Typology:1.01 - Original Scientific Article
Organization:FDV - Faculty of Social Sciences
Year:2004
Number of pages:Str. 843-856
Numbering:Letn. 41, št. 5/6
PID:20.500.12556/RUL-22397 This link opens in a new window
UDC:33
ISSN on article:0040-3598
COBISS.SI-ID:23383645 This link opens in a new window
Publication date in RUL:11.07.2014
Views:974
Downloads:124
Metadata:XML RDF-CHPDL DC-XML DC-RDF
:
Copy citation
Share:Bookmark and Share

Record is a part of a journal

Title:Teorija in praksa : revija za družbena vprašanja
Shortened title:Teor. praksa
Publisher:Visoka šola za politične vede, Visoka šola za politične vede, Visoka šola za sociologijo, politične vede in novinarstvo, Fakulteta za sociologijo, politične vede in novinarstvo, Fakulteta za družbene vede
ISSN:0040-3598
COBISS.SI-ID:763652 This link opens in a new window

Secondary language

Language:Unknown
Abstract:
Odsotnost koncepta trženja v mainstream ekonomski teoriji pojasnjujemo s statičnim razumevanjem konkurence, ki konkurenco istoveti s tržno strukturo. Trženje je združljivo z dinamičnim konceptom konkurence, ki konkurenco obravnava kot rivalsko obnašanje med podjetji. Takšno razumevanje konkurence je bilo značilno za klasično politično ekonomijo, v novejšem času pa je značilnost institucionalističnih ekonomskih smeri, kakršni sta avstrijska in postkeynesianska teorija. V avstrijskem konceptu tržnega procesa je trženje integralni sestavni del podjetniškega delovanja. Postkeynesianska teorija trženjske izdatke obravnava kot dolgoročne investicije, postkeynesianski modeli cenovnega obnašanja pa vključujejo trženjski koncept življenjskega cikla proizvoda.


Similar documents

Similar works from RUL:
Similar works from other Slovenian collections:

Back