izpis_h1_title_alt

Boris Pahor - testimone della distruzione del corpo nei lager nazisti
ID Verginella, Marta (Author)

.pdfPDF - Presentation file, Download (1,87 MB)
MD5: 1475029202BACEF602137EC0D57EE963
URLURL - Source URL, Visit https://zdjp.si/en/acta-histriae-31-2023-1/ This link opens in a new window

Abstract
Nell’opus letterario testimoniale di Boris Pahor, il tema del campo è uno dei più importanti. A differenza di altri eminenti testimoni che sono tornati vivi dai campi nazisti, egli non ha scelto di fornire un resoconto completo e cronologicamente lineare della sua esperienza nel campo. La tematica del corpo, presente fin dall’inizio della scrittura autobiografica di Pahor, emerge con forza in tutte le sue opere successive. A differenza di altri eminenti testimoni che, come lui, hanno vissuto l’esperienza estrema del campo di concentramento, Pahor non distoglie lo sguardo dai corpi emaciati e dai cadaveri. La sua rappresentazione del denudamento è così rammaticamente concreta da suscitare orrore nel lettore.

Language:Italian
Keywords:Pahor, Boris, corpo, campi nazisti, deportazione, Necropola
Work type:Article
Typology:1.01 - Original Scientific Article
Organization:FF - Faculty of Arts
Publication status:Published
Publication version:Version of Record
Year:2023
Number of pages:Str. 163-182
Numbering:Letn. 31, št. 1
PID:20.500.12556/RUL-164206 This link opens in a new window
UDC:929Pahor B.
ISSN on article:1318-0185
DOI:10.19233/AH.2023.8 This link opens in a new window
COBISS.SI-ID:157678083 This link opens in a new window
Note:
POVZETEK: V pričevanjskem opusu Borisa Pahorja je taboriščna tematika ena najpomembnejših. Tržaški pisatelj je po povratku iz taborišča prevzel moralno odgovornost preživelega. Za razliko od drugih eminentnih pričevalcev in pričevalk, ki so se iz nacističnih taborišč vrnili živi, se ni odločil za celovit in kronološko linearen opis svoje taboriščne izkušnje. Že v prvih črticah, ki jih je objavil leta 1948, je svojo pripoved pospremil s podobami koščenih teles, golih črepinj bres las, sestradanih in mučenih teles, ki se gnetejo pred vhodi v bloke in se branijo s koščenimi rokami pred udarci bikovk. Motivika telesa, ki je prisotna že v samih začetkih Pahorjevega avtobiografskega pisanja, močno izstopa vseh njegovih poznejših delih, ki obujajo spomin na taboriščne izkušnje. Za razliko od drugih eminentnih pričevalcev, ki so podobno kot on prestali ekstremno izkušnjo koncentracijskega taborišča, ni odvrnil pogleda od izmučenih teles in trupel. V Nekropoli (1967) se je brez oklevanja spustil v svet pogreznjenih in pogubljenih, med umrle in sežgane. O najzgodnejših telesnih izkušnjah, ki jih je imel kot deportiranec, je podrobneje spregovoril v Zatemnitvi (1975). O vstopnem obredu, s katerim so taboriščne oblasti odvzele vsakemu deportirancu poleg osebnega imetja, tudi ime in priimek, je Pahor sicer pisal že v Onkraj pekla so ljudje (1958), pa tudi v poznejših delih, v katerih je obudil svojo taboriščno izkušnjo. Pozornost, ki jo je Pahor posvetil telesu, je sorodna tisti, ki ju telesu naklanjata Primo Levi in Imre Kertész, razlikuje pa se v razgrinjanju občutja, ki sledi ogolitvi telesa, v razlagi stanja, v katerem se je kot taboriščnik znašel gol, ko je njegovo telo postalo »nezavarovano jedro brez olupka«. Prikaz taboriščne ogolitve je pri njem tako dramatično konkreten, da sproži v bralcu grozo. Pahor je kot pričevalec neprizanesljiv še posebej, ko opisuje prevažanje suhih in poškropljenih teles, prekladanje trupel, promiskviteto med mrtvimi in pol živimi. V načinu podoživljanja bodisi taboriščne izkušnje skozi telo in spremembe, ki jih je ta vpisala v telo, bodisi razgalitve taboriščnih grozot v njihovi fizični esenci, je Pahorju še najbližji Shlomo Venezia, ki kot bivši pripadnik Sonderkommanda v Auschwitzu priča o prekladanju trupel iz plinskih celic v krematorijske peči. Kontrapunkt Pahorjeve naracije o ogolitvi in uničenju telesa je pripoved o telesnem oživljanju in prebujanju po povratku iz dežele smrti. Ženska ljubezen je tista, ki izzove v povratniku novo rast in voljo do življenja. Če bi se sklicevali samo na Pahorjevo taboriščno prozo, bi lahko trdili, da je pozornost, ki jo namenja telesu, povezana z njegovo izkušnjo bolničarja, ki je preživel lager v neposredni bližini bolnih teles in trupl. Toda če pod lupo postavimo celoten njegov opus, potem uvidimo, da je pričujočnost telesa v njegovi prozi močno prepojena z njegovim svetovnim nazorom in njegovim vitalističnim odnosom do sveta, ki korenini v njegovi tržaškosti.
Publication date in RUL:17.10.2024
Views:45
Downloads:1
Metadata:XML DC-XML DC-RDF
:
Copy citation
Share:Bookmark and Share

Record is a part of a journal

Title:Acta Histriae
Shortened title:Acta Histriae
Publisher:Zgodovinsko društvo za Južno Primorsko, Società storica del Litorale, Zgodovinsko društvo za Južno Primorsko, Società storica del Litorale, Zgodovinsko društvo za Južno Primorsko, = Società storica del Litorale, Znanstveno raziskovalno središče Republike Slovenije, = Centro di ricerche scientifiche della Repubblica di Slovenia, Science and Research Centre of the Republic of Slovenia, Zgodovinsko društvo za Južno Primorsko, Univerza na Primorskem, Znanstveno raziskovalno središče, Zgodovinsko društvo za Južno Primorsko, = Società storica del Litorale, Zgodovinsko društvo za Južno Primorsko, = Società storica del Litorale, Inštitut IRRIS za raziskave, razvoj in strategije družbe, kulture in okolja, = Istituto IRRIS di ricerca, sviluppo e strategie della societa, cultura e ambiente
ISSN:1318-0185
COBISS.SI-ID:34491648 This link opens in a new window

Licences

License:CC BY-NC 4.0, Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International
Link:http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Description:A creative commons license that bans commercial use, but the users don’t have to license their derivative works on the same terms.

Secondary language

Language:English
Title:Boris Pahor - witness of the destruction of the body in the Nazi camps
Abstract:
In Boris Pahor’s literary testimonial oeuvre, the camp theme is one of the most important. Unlike other eminent witnesses who returned alive from the Nazi camps, he has not chosen to give a comprehensive and chronologically linear account of his camp experience. The motif of the body, which is present at the beginning of Pahor’s autobiographical writing, stands out strongly in all his later works. Unlike other eminent witnesses who, like him, endured the extreme experience of a concentration camp, Pahor does not avert his gaze from the emaciated bodies and corpses. His depiction of camp stripping is so dramatically concrete that it evokes horror in the reader.

Keywords:Pahor, Boris, telo, nacistična taborišča, deportacija, Nekropola

Projects

Funder:EC - European Commission
Project number:742683
Name:Post-war trasistions in gendered perspective: the case of the North-Eastern Adricatic Region
Acronym:EIRENE

Similar documents

Similar works from RUL:
Similar works from other Slovenian collections:

Back