izpis_h1_title_alt

Svetovanje starejšim odraslim
ID Cehner, Patricija (Author), ID Ličen, Nives (Mentor) More about this mentor... This link opens in a new window, ID Kohont, Andrej (Comentor), ID Kavčič, Alenka (Comentor)

.pdfPDF - Presentation file, Download (2,74 MB)
MD5: 6F9AFD33FBA7AA9DE0C1129A32FF5BEA

Abstract
Magistrsko delo se ukvarja s področjem svetovanja starejšim odraslim v kontekstu izobraževanja starejših odraslih. Osrednji namen magistrskega dela je prispevati k razvoju sistema svetovanja starejšim odraslim na univerzi. V teoretičnem delu so opredeljeni ključni koncepti: dolgoživost, starajoča se družba, starost in staranje, odnos starejših do informacijsko-komunikacijske tehnologije (IKT) ter področje svetovanja starejšim odraslim. Empirični del raziskave sledi paradigmi kvalitativnega raziskovanja. Uporabljena je bila študija primera, ki se je osredotočila na prakso IKT svetovanja starejšim odraslim, ki se je izvajalo v sklopu Modre fakultete na Univerzi v Ljubljani. Podatki so bili pridobljeni z intervjuji, opazovanjem z udeležbo in analizo dokumentov. Cilj raziskave je bil ugotoviti značilnosti elementov in povezav med elementi svetovanja starejšim odraslim. Ugotovitve so prikazane s pomočjo Večnivojskega modela učenja uporabe IKT in razvoja digitalne pismenosti pri starejših, ki ga je razvila Eija Kärnä s sodelavci (2022). Rezultat raziskave je nov model individualnega medgeneracijskega vsebinskega svetovanja starejšim odraslim, ki je lahko v pomoč pri načrtovanju in izvajanju svetovanja starejšim.

Language:Slovenian
Keywords:starejši odrasli, dolgoživost, svetovanje, izobraževanje, informacijskokomunikacijska tehnologija, digitalna pismenost starejših
Work type:Master's thesis/paper
Organization:FF - Faculty of Arts
Year:2024
PID:20.500.12556/RUL-163802 This link opens in a new window
Publication date in RUL:11.10.2024
Views:142
Downloads:392
Metadata:XML DC-XML DC-RDF
:
Copy citation
Share:Bookmark and Share

Secondary language

Language:English
Title:Counselling Older Adults
Abstract:
The master focuses on counselling older adults in the context of older adult education. The main purpose of the master’s thesis is to contribute to developing the counselling system for older adults at the university. The theoretical part defines the key concepts: longevity, ageing society, age and ageing, older people's attitudes towards information and communication technology (ICT) and the field of counselling for older adults. The empirical part of the research follows a qualitative research paradigm. A case study was used to focus on the practice of ICT counselling for older adults, which is implemented within the Blue Faculty at the University of Ljubljana. Data were collected through interviews, participant observation and document analysis. The research aimed to identify the key elements and the links between the elements of counselling older adults. The findings are presented using A Multilevel Model of Older Adults’ Appropriation of ICT and Acquisition of Digital Literacy, developed by Eija Kärnä et al. (2022). The result of the research is a new model of individualized intergenerational content-based counselling for older adults, which can help plan and implement counselling for older adults.

Keywords:older adult, longevity, counselling, education, information-communication technology, digital literacy of older adults

Similar documents

Similar works from RUL:
Similar works from other Slovenian collections:

Back