izpis_h1_title_alt

Ciklizacija maloj prozy u I. Cankara : ot knigi Moja njiva k Podobam iz sanj
ID Čepelevskaja, Tatʹjana I. (Author)

.pdfPDF - Presentation file, Download (232,07 KB)
MD5: CDDFB66DDE23975D87EAA0976E10D4E7
URLURL - Source URL, Visit https://centerslo.si/simpozij-obdobja/zborniki/obdobja-23/ This link opens in a new window

Language:Russian
Keywords:slovenska književnost, moderna, simbolizem, kratka proza, literarni cikli, ciklizacija, Moja njiva, Podobe iz sanj, literarne študije, Cankar
Organization:FF - Faculty of Arts
Year:2006
Number of pages:Str. 299-309
PID:20.500.12556/RUL-158416 This link opens in a new window
UDC:821.163.6.09-32 Cankar Iv.
COBISS.SI-ID:71923042 This link opens in a new window
Publication date in RUL:07.06.2024
Views:363
Downloads:13
Metadata:XML DC-XML DC-RDF
:
Copy citation
Share:Bookmark and Share

Record is a part of a monograph

Title:Slovenska kratka pripovedna proza
Editors:Irena Novak-Popov
Place of publishing:Ljubljana
Publisher:Filozofska fakulteta, Oddelek za slovenistiko, Center za slovenščino kot drugi/tuji jezik
Year:2006
ISBN:961-237-172-5
COBISS.SI-ID:229730560 This link opens in a new window
Collection title:Obdobja
Collection numbering:23

Secondary language

Language:Slovenian
Abstract:
V prispevku je obravnavan problem nastajanja ciklov v umetniških delih Ivana Cankarja; zgled sta dve knjigi, ki združujeta kratko prozo iz zadnjega, ljubljanskega obdobja Cankarjeva ustvarjanja: Moja njiva in Podobe iz sanj. Težišče obravnave predstavljata kompozicijski zgradbi obeh del in soodnosnost njunih delov. Ob analizi knjige kratke proze Moja njiva lahko govorimo o novem "konstruktivnem principu" (J. Tinjanov) ali konstruktivnem mehanizmu umetnostne semantizacije v Cankarjevih delih. Posamezne zbirke (cikle) novel in povesti, ki so za pisatelja že postale tradicionalne, nadomešča knjiga, ki po načelu montažne kompozicije združuje več ciklov, od katerih ima vsak svojo lastno ciklično dominanto. Zbirke, združene pod enim naslovom, predstavljajo novo raven medsebojnega povezovanja: notranje ciklične povezave ne zadoščajo več, zato je nujna izpostavitev skupne, združujoče idejne dominante. To postane del svojevrstnega določanja ustvarjalnega rezultata na meji med dvema obdobjema, med dunajskim in ljubljanskim; v ciklih, ki sestavljajo knjigo, odmevajo predhodna dela, in na podlagi tega se gradijo obsežneje ciklične verige. Poleg tega nova žanrska oblika zahteva od bralca, da vzpostavi nove asociacijske povezave, ter s tem spodbuja njegovo ustvarjalnost. Avtor se nujnosti tega procesa zaveda, zato napiše Uvod, ki pojasnjuje ustvarjalno idejo ter tako ustrezno usmerja bralčevo misel. V kasnejših Cankarjevih delih, ki jih opredeljuje ciklična zgradba, se ohrani težnja po večji združujoči obliki - knjigi. Podobe iz sanj so popolnoma nov pojav; v tem delu pojem "cikel" ne more zajeti vseh specifik, ki se pojavijo pri združevanju in povezovanju raznovrstnih del kratke proze (novel in povesti, simboličnih novel in pesmi v prozi, ki so napisane že v duhu ekspresionizma) v celoto. To je resnično "knjiga", nekaj vmesnega med novih fragmentarnim (novelističnim) romanom in ciklom. Z drugimi besedami, pred nami je eden od žanrskih rezultatov procesa ciklizacije iz prve polovice 20. stoletja. Gre za fenomen, ki je nastal v trenutku, ko ciklične povezave ne zadostujejo več, roman pa ni več obvezen.

Keywords:TITLE:The issue of the coming into being of prose cycles in the work of Ivan Cankar is addressed through discussion of two books that combine short prose and the final, Ljubljana period of Cankar's writing: Moja njiva and Podobe iz sanj. The discussion focuses on the composition of both works and the interaction of their parts. In analysing the book of short prose Moja njiva we can talk about a new "principle of construction" (Tinjanov) or construction mechanism of artistic semanticisation in Cankar's work. Individual collections (cycles) of novellas and tales that had already become traditional for the writer are replaced by books that through the principle of montage combine a number of cycles, each with its own cyclical dominance. Collections gathered under one title represent a new level of inter-connection: internal cyclical links are no longer enough, so it is necessary to set up a dominant unifying idea. This becomes part of the determination of the creative results on the borderline between two periods - Vienna and Ljubljana, in the cycles that make up the book there are echoes of previous works on the basis of which an extensive cyclical chain is constructed. Moreover, new genres demand that the reader creates new associative links - thus the creative demands on the reader are increased. The author is aware of the need for this process, so provides an introduction that elucidates the creative idea and thus suitably directs the reader's efforts. In Cankar's later works with a cyclical construction the striving for a larger unifying form "the book" is maintained. Podobe iz sanj is a completely new phenomenon: here, the concept of "cycle" cannot embrace all the specific features that arise through the combining and linking into a whole of various short prose works (novellas and tales, symbolical novellas, and prose poems written in the spirit of Expressionism). This is actually a "book", something between the new fragmentary (novella-like) novel and a cycle. I

Similar documents

Similar works from RUL:
Similar works from other Slovenian collections:

Back