izpis_h1_title_alt

Percepcija nadrealizma in potencial njegove vizualne ekoepistemologije
ID Germek, Magdalena (Avtor), ID Pranjić, Kristina (Avtor)

.pdfPDF - Predstavitvena datoteka, prenos (81,45 KB)
MD5: 51E1FDC1647619EF3DA155D4EEFC240D
URLURL - Izvorni URL, za dostop obiščite https://www.aluo.uni-lj.si/zaloznistvo/vizualna-pismenost/ Povezava se odpre v novem oknu

Izvleček
Članek obravnava nadrealizem na presečišču ekokritiške humanistike in epistemologije. Čeprav so močne ekološke težnje v nadrealistični umetnosti znanstveno že izpričane, pričujoči prispevek prispeva k razumevanju mehanizma in logike nadrealizma prek ključnega postopka potujitve (denaturalizacije in defamiliarizacije) ter nadrealističnega razumevanja objekta in narave. Tovrstno novo razumevanje omogoči nadrealizmu, da postane pomembno orodje za vizualno senzibiliziranje in ekološko ozaveščanje v trenutnih razmerah vsakovrstnih in ponavljajočih se kriz, ki zahtevajo od človeka takojšnjo in radikalno spremembo vsakdanjih, avtomatiziranih ravnanj. Prav avantgardistične tehnike distanciranja in prelamljanja z vsakodnevnostjo so namreč imele cilj ponuditi prostor za izumljanje novih form in modelov subjektivizacije. Nadrealizem je bolj kot katerokoli drugo avantgardno gibanje razgalil bogastvo vizualnega dojemanja odnosa med človekom in naravo; nadrealistični pogled na naravo je kompleksen, čaroben, a tudi temen in ekscesen, zaznamovan tako s fragmentarnostjo kot organicizmom in povezanostjo notranjega in zunanjega sveta. Tematiziranje nadrealizma in ekologije uvedemo prek posthumanističnih in antiantropocentričnih idej, nato predstavimo ključni formalistični postopek – potujitev, in orišemo osrednje značilnosti nadrealistične epistemologije ter nadrealističnega objekta prek Bretonovega prelomnega besedila Kriza objekta. Ob tem predstavimo pomembnost novih epistemologij, kot sta vizualna in primerjalna, ki pomembno prispevata k zasnovi razumevanja predlagane ekoepistemologije v zaključku prispevka. Prispevek sklenemo z ugotovitvijo, da nadrealizem s svojo ekstremno vizualnostjo razvija novo percepcijo in razumevanje objekta ter narave, ki sega onkraj utečenih pojmov in opredelitev v ekologiji, kar predstavlja prispevek k vizualni pismenosti na področju okoljsko ozaveščene umetnosti in humanistike.

Jezik:Slovenski jezik
Ključne besede:nadrealizem, nadrealistični objekt, potujitev, ekoepistemologija, posthumanizem, ekokritika
Vrsta gradiva:Drugo
Tipologija:1.16 - Samostojni znanstveni sestavek ali poglavje v monografski publikaciji
Organizacija:ALUO - Akademija za likovno umetnost in oblikovanje
Status publikacije:Objavljeno
Različica publikacije:Objavljena publikacija
Založnik:Založba Univerze
Leto izida:2024
Št. strani:Str. 138-149
PID:20.500.12556/RUL-155709 Povezava se odpre v novem oknu
UDK:7.01
DOI:10.51938/9789612972868 Povezava se odpre v novem oknu
COBISS.SI-ID:190897155 Povezava se odpre v novem oknu
Datum objave v RUL:12.04.2024
Število ogledov:42
Število prenosov:1
Metapodatki:XML RDF-CHPDL DC-XML DC-RDF
:
Kopiraj citat
Objavi na:Bookmark and Share

Gradivo je del monografije

Naslov:Vizualna pismenost : teoretsko raziskovanje, razumevanje, ustvarjanje in interpretacija sodobnosti
Uredniki:Petra Černe Oven, Barbara Predan
Kraj izida:Ljubljana
Založnik:Založba Univerze
Leto izida:2024
ISBN:978-961-297-286-8
COBISS.SI-ID:189062915 Povezava se odpre v novem oknu

Licence

Licenca:CC BY-SA 4.0, Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 Mednarodna
Povezava:http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.sl
Opis:Ta licenca Creative Commons je zelo podobna običajni licenci Priznanje avtorstva, vendar zahteva, da so materialne avtorske pravice na izpeljanih delih upravljane z enako licenco.

Sekundarni jezik

Jezik:Angleški jezik
Naslov:The perception of surrealism and the potential of its visual eco-epistemology
Izvleček:
The article deals with surrealism at the intersection of ecocritical humanities and epistemology. Although the strong ecological tendencies in surrealist art have already been scientifically noted, this paper contributes to the understanding of the mechanism and logic of surrealism through the key process of defamiliarisation (or denaturalisation) and the surrealist understanding of the object and nature. By means of this novel understanding, surrealism becomes an important tool for visual sensitisation and raising awareness of ecological issues in the current circumstances, in which diverse and recurring crises demand immediate and radical changes of everyday, habitual behaviour on the part of humans. It was the avant-garde techniques of distancing and breaking with the everyday that sought to provide space for the invention of new forms and models of subjectification. More than any other avant-garde movement, surrealism revealed the richness in the visual perception of the relationship between man and nature. The surrealist view of nature is complex, magical, but also dark and extreme, marked by fragmentation as well as organicism and interconnectedness of the internal and external worlds. After introducing the thematisation of surrealism and ecology via posthumanist and anti-anthropocentric ideas, we present the key process of formalism—defamiliarisation—and outline the central features of surrealist epistemology and the surrealist object by way of Breton’s seminal text The Crisis of the Object. Additionally, we present the significance of new epistemologies, such as visual and comparative, which importantly contribute to the construction of the understanding of the proposed eco-epistemology that features in the conclusion of the paper. The work concludes with the observation that surrealism, with its extreme visuality, develops a new perception and understanding of the object and nature; one that goes beyond the established notions and definitions in ecology, thus contributing to visual literacy in the field of environmentally conscious art and humanities.

Ključne besede:surrealism, surrealist object, defamiliarisation, eco-epistemology, posthumanism, ecocriticism

Projekti

Financer:ARIS - Javna agencija za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije
Program financ.:Vizualna pismenost na Univerzi v Ljubljani, Akademiji za likovno umetnost in oblikovanjelikovno oblikovanje
Številka projekta:P5-0452

Podobna dela

Podobna dela v RUL:
Podobna dela v drugih slovenskih zbirkah:

Nazaj