izpis_h1_title_alt

Koan kot literarni žanr
ID Polanc-Podpečan, Gizela (Avtor)

.pdfPDF - Predstavitvena datoteka, prenos (72,99 KB)
MD5: 06E22B891C51B37001BEF62709019885
URLURL - Izvorni URL, za dostop obiščite https://centerslo.si/simpozij-obdobja/zborniki/obdobja-29/ Povezava se odpre v novem oknu

Izvleček
Razmišljanje želi predstaviti koan kot literarni žanr v pesniški zbirki Milana Dekleve Preseženi človek. Koan, izrek zenbudizma, je besedilo paradoksalnosti in velike jezikovne ekonomičnosti. Njegov glavni namen je bil preizkus razsvetljenja, do katerega je moral priti vsak učenec zena. Preizkus je potekal v obliki dialoga med mojstrom in učencem v jezikovno strnjeni obliki paradoksa. Deklevovi koani dokazujejo pesnikovo pripadnost miselnosti zena, saj skušajo s pomočjo paradoksa razjasniti temeljna vprašanja bivanja, ki so tuja zahodni metafiziki: vprašanje praznine, tišine, razsvetljenja in identitete vsega bivajočega. Deklevovi koani vsebujejo temeljno problematiko slovenske sodobne književnosti: konec subjekta in metafizičnega dualizma, problem jezika kot izvorne emocije in vprašanje nove etike sočutja do vseh čutečih bitij. Razmišljanje pa se ustavi tudi pri francoskem modernistu Renéju Charu; njegovi poeziji izrekov se je Dekleva posvetil z vso pozornostjo.

Jezik:Slovenski jezik
Ključne besede:slovenska književnost, slovenska poezija, koan, zenbudizem, metafizični dualizem, paradoks, konec subjekta, Milan Dekleva, René Char
Vrsta gradiva:Članek v reviji
Tipologija:1.16 - Samostojni znanstveni sestavek ali poglavje v monografski publikaciji
Organizacija:FF - Filozofska fakulteta
Leto izida:2010
Št. strani:Str. 219-224
PID:20.500.12556/RUL-150693 Povezava se odpre v novem oknu
UDK:821.163.6.09-1Dekleva M.:244.82-29
COBISS.SI-ID:46434658 Povezava se odpre v novem oknu
Datum objave v RUL:21.09.2023
Število ogledov:399
Število prenosov:13
Metapodatki:XML RDF-CHPDL DC-XML DC-RDF
:
Kopiraj citat
Objavi na:Bookmark and Share

Gradivo je del monografije

Naslov:Sodobna slovenska književnost : (1980-2010)
Uredniki:Alojzija Zupan Sosič
Kraj izida:Ljubljana
Založnik:Znanstvena založba Filozofske fakultete
Leto izida:2010
ISBN:978-961-237-383-2
COBISS.SI-ID:253010432 Povezava se odpre v novem oknu
Naslov zbirke:Obdobja
Številčenje v zbirki:29

Sekundarni jezik

Jezik:Angleški jezik
Izvleček:
This paper aims to show the koan as a literary genre in Milan Dekleva's collection of poems Preseženi človek (The Transcendent Man). The koan, a Zen Buddhist saying, is a terse, paradoxical text. Its main goal was a test of enlightenment, which had to be attained by every Zen disciple. The test was conducted through a dialogue between a master and a disciple in the linguistically compact form of the paradox. Dekleva's koans show that he belongs to Zen thinking, since it is through a paradox that the poet tries to clarify essential questions of existence which are unknown to Western metaphysics: question of emptiness, silence, enlightenment and the identity of all that exists. Dekleva's koans involve problems of Slovene contemporary literature: the end of the subject and metaphysical dualism, the problem of language in terms of original emotion and the question of a new ethics of compassion for all sentient beings. This paper also considers the French modernist René Char, to whose poetry of sayings Dekleva has devoted attention.

Ključne besede:koan, Zen Buddhism, paradox, end of the subject, metaphysical dualism, Milan Dekleva, Slovene contemporary literature, René Char

Podobna dela

Podobna dela v RUL:
Podobna dela v drugih slovenskih zbirkah:

Nazaj