izpis_h1_title_alt

Srednjeveška molitev k Mariji in likovna dimenzija besede
ID Peklar, Barbara (Avtor)

.pdfPDF - Predstavitvena datoteka, prenos (99,17 KB)
MD5: FCF56C640A13E06EAFFC06EBD215EC3F
URLURL - Izvorni URL, za dostop obiščite https://centerslo.si/simpozij-obdobja/zborniki/obdobja-36/ Povezava se odpre v novem oknu

Izvleček
Prispevek obravnava slovensko prepesnitev ene najpomembnejših marijanskih antifon, Salve Regina, tj. Češčena bodi iz Stiškega rokopisa (NUK, Ms 141, fol. 247v) iz umetnostnozgodovinske perspektive. Kljub za cistercijane značilni askezi oziroma osredotočenosti na besedo in kljub izključevanju slike pri molitvi se je nabožna podoba polagoma uveljavila tudi pri cistercijanih, saj med besedo in sliko ni ločnice, pač pa funkcionalna povezava. Obravnavano besedilo sicer ni opremljeno z ilustracijo, vendar ima vizualno dimenzijo, ker se nanaša na Marijino telo, povezano s problemom podobe nevidnega Boga. Kakor pri utelešenju Beseda postane vidna, da pogled grešnikov preusmeri v nebo, tako je molitev Češčena bodi, katere jezik je figurativen, dopolnjena z upodobitvijo Marije z Jezuščkom, ki vernikom vzbudi pobožno čustvo. Figurativni jezik molitve, ki presega dobesedni pomen oziroma se navezuje na drugo realnost, molivca nato dvigne v duhovno resničnost, pri tem gibanju vase in k Bogu pa je Marijina upodobitev ponotranjena, tj. ne opuščena, temveč premeščena, podobno kakor pri vnebovzetju Marija ostane vidna.

Jezik:Slovenski jezik
Ključne besede:slovenščina, rokopisi, Stiški rokopis, srednjeveške molitve, marijanske antifone, srednjeveški rokopisi, nabožne podobe, mariologija, 15. stoletje, Salve Regina, beseda in slika, figurativnost jezika, emotivnost podobe
Vrsta gradiva:Članek v reviji
Tipologija:1.16 - Samostojni znanstveni sestavek ali poglavje v monografski publikaciji
Organizacija:FF - Filozofska fakulteta
Leto izida:2017
Št. strani:Str. 377-384
PID:20.500.12556/RUL-145804 Povezava se odpre v novem oknu
UDK:811.163.6"14":091(497.4Stična):27-312.47
DOI:10.4312/Obdobja.36.377-384 Povezava se odpre v novem oknu
COBISS.SI-ID:65706594 Povezava se odpre v novem oknu
Datum objave v RUL:15.05.2023
Število ogledov:617
Število prenosov:21
Metapodatki:XML RDF-CHPDL DC-XML DC-RDF
:
Kopiraj citat
Objavi na:Bookmark and Share

Gradivo je del monografije

Naslov:Rokopisi slovenskega slovstva od srednjega veka do moderne
Uredniki:Aleksander Bjelčevič, Matija Ogrin, Urška Perenič
Kraj izida:Ljubljana
Založnik:Znanstvena založba Filozofske fakultete
Leto izida:2017
ISBN:978-961-237-963-6
COBISS.SI-ID:292226816 Povezava se odpre v novem oknu
Naslov zbirke:Obdobja
Številčenje v zbirki:36
ISSN zbirke:1408-211X

Sekundarni jezik

Jezik:Angleški jezik
Izvleček:
In this paper, the Slovene adaptation of the one of the most important Marian antiphons, Salve Regina, i. e. Češčena bodi, Be Thou Adored, from the Stična Manuscript (NUK, Ms 141, fol. 247v), is discussed from an art historical perspective. Despite characteristic asceticism or focusing on the word and excluding the picture during meditation, the religious image is gradually accepted by Cistercians, for in between word and picture there is a functional connection instead of a dividing line. Even though the discussed text is not illustrated, it has a visual dimension, because it refers to Mary's body, connected to the issue of the image of the invisible God. As with the incarnation, the Word becomes visible to redirect the eyes of sinners to heaven, so the discussed prayer, whose language is figurative, is complemented by the representation of Mary and baby Jesus, which stirs religious feeling in worshippers. The figurative language of the prayer that surpasses the literal meaning or links to the other reality raises the prayer to the spiritual realm, and during this movement inwards and to God the representation of Mary is internalized, i. e. not left behind, but rather transferred, for as with the Assumption, Mary remains visible.

Ključne besede:Slovene, manuscripts, Stična Manuscript, medieval prayers, Marian antiphons, medieval manuscripts, devotional images, Mariology, 15th century, Salve Regina, eord and picture, figurative language, the emotiveness of the image

Podobna dela

Podobna dela v RUL:
Podobna dela v drugih slovenskih zbirkah:

Nazaj