izpis_h1_title_alt

Vloga transparentnosti pri objavljanju plačanih objav na primeru Instagrama : diplomsko delo
ID Mavec, Lea (Author), ID Tuškej Lovšin, Urška (Mentor) More about this mentor... This link opens in a new window

.pdfPDF - Presentation file, Download (2,00 MB)
MD5: 3123E15F541D9B1B78AB6DC49C732375

Abstract
Spletna družbena omrežja, še posebej Instagram, so za podjetja izjemnega pomena, saj lahko svoje izdelke ali storitve promovirajo in komunicirajo tudi s pomočjo spletnih vplivnežev. Raziskave na tem področju so pokazale, da porabniki spletnim vplivnežem bolj zaupajo kot oglasom, ki prihajajo od podjetij, ali zvezdnikom, ki so obraz različnih izdelkov. Literatura kaže, da je izredno pomemben faktor za uspeh spletnega vplivneža pri promociji izdelkov zaznana avtentičnost, ki je odvisna od različnih dejavnikov. Vendar obstaja vzel v poglobljenem razumevanju tega, kaj uporabniki spletnih družbenih omrežij razumejo kot avtentično delovanje vplivnežev v okviru njihovih sodelovanj s podjetji ter kakšno vlogo ima pri tem njihova transparentnost pri razkrivanju plačanih sodelovanj. Zato sem se v kvalitativni raziskavi osredotočila na preučitev vloge, ki jo ima avtentičnost pri zaznavanju delovanja spletnih vplivnežev pri promocijah, ter na vlogo, ki jo ima transparentnost pri razkrivanju plačanih objav pri doseganju zaznane avtentičnosti spletnega vplivneža. Ker je zakonodaja na področju razkrivanja plačanih sodelovanj precej nepoenotena, sem se v raziskavi dotaknila tudi te tematike. Rezultati raziskave so pokazali, da porabniki med uporabo Instagrama ne razmišljajo, ali gre za plačane objave, a se jim zdi, da te lahko sami prepoznajo. Zdi se, da jih ta problematika pri uporabi Instagrama ne zmoti preveč, odgovornosti za transparentno delovanje pa ne polagajo toliko na vplivneža kot na podjetja. Kaže se, da transparentnost vplivneža pri jasnem označevanju objav, za katerimi stoji plačilo, dviguje zaznavanje vplivnežev kot bolj avtentičnih. Sodelujoči v raziskavi z slovensko zakonodajo na tem področju niso seznanjeni, mnenja o pomembnosti strožje zakonske ureditve pa so deljena.

Language:Slovenian
Keywords:spletni vplivneži, transparentnost, zaznana avtentičnost, zakonodaja na področju transparentnosti
Work type:Bachelor thesis/paper
Typology:2.11 - Undergraduate Thesis
Organization:FDV - Faculty of Social Sciences
Place of publishing:Ljubljana
Publisher:[L. Mavec]
Year:2022
Number of pages:129 str.
PID:20.500.12556/RUL-141296 This link opens in a new window
UDC:659.1:004.774.1(043.2)
COBISS.SI-ID:127536643 This link opens in a new window
Publication date in RUL:28.09.2022
Views:355
Downloads:30
Metadata:XML RDF-CHPDL DC-XML DC-RDF
:
Copy citation
Share:Bookmark and Share

Secondary language

Language:English
Title:The role of paid endorsement disclosure on Instagram
Abstract:
Social media and especially Instagram hold immense value for different brands which can use it to promote their products or services through social media influencers. Previous research has shown that social media users trust influencers more in comparison to advertisements coming directly from a brand or traditional celebrities who are the faces of different products. As seen in the relevant literature, perceived authenticity is a very important aspect of an influencer’s success in product promotion, and it is comprised of several factors. Despite this, there is a lack of knowledge about what social media users perceive as authentic and if paid endorsement transparency plays a role in that. Therefore, I focused on the role of paid endorsement disclosure on the perceived authenticity of Instagram influencers in my qualitative research. Because the legislature regarding paid endorsement disclosure is not unified, I also explored this subject in my research. The results have shown that while using Instagram, consumers do not think about whether posts are paid or not. However, they feel like they are able to recognise that themselves. It seems that this issue does not affect them much while using Instagram. They place more responsibility for paid endorsement disclosure on the brand, not on influencers themselves. My research has shown that none of the participants are familiar with the Slovene legislature related to paid endorsement disclosure and they don’t agree about the value of more particular legal regulations.

Keywords:social media influencers, paid endorsement disclosure, perceived authenticity, paid endorsement disclosure legislature

Similar documents

Similar works from RUL:
Similar works from other Slovenian collections:

Back