V cestnem prometu smo priča hitremu razvoju avtomatiziranih vozil, kljub temu pa bodo vozila s posadko in ostali udeleženci v prometu še kar nekaj časa igrali pomembno vlogo. Zato so rešitve v domeni cestnega prometa odličen primer rešitev, ki jih je treba oblikovati z mislijo na ljudi in končnega uporabnika. Poleg tega vključitev ljudi v sisteme načrtovane okoli naprav, vnaša dodatno negotovost, nedeterminizem ter mešanico avtomatizacije, umetne inteligence in sistemov človeka v kontrolni zanki.
V takšnih okoljih je upravljanje zaupanja in ugleda med vsemi vpletenimi subjekti ključnega pomena. Pogosto ljudje ne samo interaktirajo z napravami, ampak si jih tudi lastijo in nadzorujejo. Pri centraliziranem upravljanju ljudje izgubijo možnost neposrednega upravljanja in nadzora nad napravami in podatki. Zato so v določenih scenarijih primernejše porazdeljene rešitve.
Ker so ti sistemi porazdeljene in decentralizirane narave, je predlagana rešitev zasnovana za delovanje na decentralizirani platformi veriženja podatkovnih blokov, s čimer odpravlja potrebo po centralnem nadzoru ter poveča odpornost na namerno in nenamerno manipulacijo podatkov.
Za ovrednotenje predlagane rešitve smo zasnovali namenski sistem za poročanje o prometnih dogodkih, ki temelji na prometnih poročilih iz resničnega življenja, simulacijah mobilnosti in rezultatih študije v simulatorju vožnje. Rezultati kažejo, da lahko predlagana rešitev natančno zazna dogodke in manipulativno vedenje tako v centralizirani kot tudi v decentralizirani implementaciji na platformi veriženja podatkovnih blokov. Obe rešitvi sta uporabljali isti deterministični algoritem. Ker so v decentralizirani rešitvi na platformi veriženja podatkovnih blokov podatki razpršeni po vozliščih, je v primerjavi s centralizirano rešitvijo podatkovno potratnejša, a tudi odporna na namerne in nenamerno potvarjanje in naknadno spreminjanje podatkov.
Predlagana rešitev za oceno zaupanja in ugleda smo z intervjuji in spletno anketo ovrednotili tudi z vidika souporabe in deljenja osebnih vozil vsak z vsakim. Ta del raziskave je sovpadel s prvim valom pandemije COVID-19 v Sloveniji. Rezultati so zanimivi predvsem z vidika priporočil za omejevanje socialnih stikov in politik zapiranja javnega življenja ter dajejo vpogled v dojemanje in odnos uporabnikov do souporabe osebnih vozil. Večina ljudi bi se pri odločanju o souporabi osebnega vozila močno zanašala na obstoječa socialna omrežja in ne toliko na vozniške sposobnosti ali vedenje potencialnega uporabnika vozila. Na podlagi teh rezultatov smo zasnovali na uporabnika osredotočeno rešitev v sistemu socialnega interneta stvari. Predlagali smo sistem upravljanja lastništva, ki uporabnikom nudi podporo pri zbiranju obstoječih povezav iz njihovih socialnih omrežij, ter zaupanja, ki izhaja iz njih. Tako pridobljene podatke lahko uporabniki uporabijo za nadaljnje odločitve glede izposoje in souporabe osebnih vozil.
|