izpis_h1_title_alt

Vloga slikovnega gradiva pri pouku geografije v osnovni šoli na primeru Dinarskokraških pokrajin
ID Longar, Urška (Author), ID Ilc Klun, Mojca (Mentor) More about this mentor... This link opens in a new window, ID Štefanc, Damijan (Mentor) More about this mentor... This link opens in a new window

.pdfPDF - Presentation file, Download (4,99 MB)
MD5: 8C2B364BE77165480C8CB18C0F865A74
.pdfPDF - Appendix, Download (702,21 KB)
MD5: 7C4EA68DC14D793F3480E90B74F01559

Abstract
V magistrskem delu obravnavamo vlogo slikovnega gradiva pri pouku geografije v osnovni šoli na primeru Dinarskokraških pokrajin. V teoretičnem delu so predstavljena splošna didaktična načela in specialnodidaktična načela pouka geografije, ki jih lahko udejanjamo s pomočjo slikovnega gradiva. Sledita opredelitvi slikovnega gradiva kot sestavnega dela učnih sredstev in uporabe različnih učnih metod ter predstavitev slikovnega gradiva pri pouku geografije. V nadaljevanju so predstavljene fizično- in družbenogeografske značilnosti Dinarskokraških pokrajin. Sledita analizi osnovnošolskega učnega načrta za geografijo in slikovnega gradiva v izbranih geografskih osnovnošolskih učbenikih. Z analizo osnovnošolskega učnega načrta za geografijo smo ugotovili, da omenjeni učni načrt posredno in neposredno spodbuja učitelje geografije k uporabi slikovnega gradiva. S pomočjo ugotovitev analize slikovnega gradiva v izbranih osnovnošolskih učbenikih za geografijo smo predstavili vrzeli, ki nudijo možnosti za izboljšave slikovnega gradiva v učbenikih. V empiričnem delu predstavljamo ugotovitve kvalitativne raziskave, ki smo jo opravili s pomočjo polstrukturiranih intervjujev. Izsledki raziskave kažejo, da intervjuvani učitelji geografije slikovnemu gradivu pripisujejo pomembno vlogo in da ga pri delu vsakodnevno uporabljajo.

Language:Slovenian
Keywords:slikovno gradivo, geografija, didaktika, Dinarskokraške pokrajine, učbenik
Work type:Master's thesis/paper
Organization:FF - Faculty of Arts
Year:2019
PID:20.500.12556/RUL-111831 This link opens in a new window
Publication date in RUL:15.10.2019
Views:1753
Downloads:464
Metadata:XML RDF-CHPDL DC-XML DC-RDF
:
Copy citation
Share:Bookmark and Share

Secondary language

Language:English
Title:The role of visual aids in teaching geography in elementary school on the example of Dinaric karst landscape
Abstract:
This thesis explores the role of visual aids in teaching geography in elementary school using the example of textbook entries on Dinaric karst landscape. The theoretical part provides an overview of the general didactic principles and the special didactic principles used in geography lessons that can be applied through the use of visual aids. It presents visual aids as a type of didactic aid and as a tool used in different teaching methods, and details the use of such tools in teaching geography. The theoretical part also details the physiographic and anthropographic features of the Dinaric karst landscape. Furthermore, it analyses the Slovenian elementary school geography curriculum and the visual aids used in three different geography textbooks. The analysis of the elementary school geography curriculum showed that it both directly and indirectly encourages teachers to use visual aids, while the analysis of the visual aids contained in the selected textbooks identified the gaps and the possibilities for improvement. The empirical part presents the findings of a qualitative research based on semi-structured interviews which showed that geography teachers consider visual aids to be an important tool and use them regularly.

Keywords:visual aids, geography, didactics, Dinaric karst landscape, textbook

Similar documents

Similar works from RUL:
Similar works from other Slovenian collections:

Back