izpis_h1_title_alt

Kosovel in nihilizem: poskus konstruktivne destrukcije
Kos, Matevž (Avtor), Jerin, Katarina (Prevajalec)

URLURL - Predstavitvena datoteka, za dostop obiščite http://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-UPGSFTGK Povezava se odpre v novem oknu

Izvleček
Prispevek se loteva vprašanja Kosovelovega odnosa do nihilizma. Natančneje: kaj je Kosovel razumel pod tem pojmom, ki ga je sam poznal in uporabljal, in v kakšni smeri je nihilistično problematiko skušal preseči. V tem kontekstu se razprava ustavlja zlasti ob Kosovelovem odnosu do Nietzscheja, kakor ga lahko rekonstruiramo s pomočjo Kosovelovih formulacij v njegovih pismih in dnevniških zapiskih. S pomočjo teh navedkov se da podrobneje argumentirati tezo, da za Kosovela alternativa nihilizmu ni volja do moči kot aktivno počelo življenja v Nietzschejevem smislu, temveč gre Kosovelovo prizadevanje v drugačni smeri. Pesnik govori namreč o etični revoluciji, ki je obenem duhovna revolucija, in sicer ne v imenu nadčloveka kot izpostavljene in osamljene figure volje do moči, ampak v imenu novega človeka, novega človečanstva in njegovih moralnih atributov. Če Nietzsche odpravlja moralno razlikovanje med dobrim in slabim in nasploh moralo kot tako (morala je nemorala), pa je Kosovelova zahteva ravno nasprotna: gre mu za poudarjeno etično-moralno držo, saj se mora človek - človek kot etični subjekt - vsakič znova odločati med dobrim in zlim, pravičnim in krivičnim. Od tod tudi Kosovelove besede o človeku kot "poosebljenem etosu". Nietzsche ni ključna oseba, ki bi odpirala vrata Kosovelovega pesniškega sveta. Je pa v Kosovelovem odnosu do Nietzscheja neka pomenljiva ambivalenca. K tej ambivalenci je svoje prispevalo tudi tisto, čemur bi lahko rekli nehote napačno razumevanje Nietzscheja.

Jezik:Slovenski jezik
Ključne besede:slovenska poezija, filozofski vplivi, Nietzsche, Friedrich, ničejanstvo, nihilizem
Vrsta gradiva:Delo ni kategorizirano (r6)
Tipologija:1.01 - Izvirni znanstveni članek
Organizacija:FF - Filozofska fakulteta
Leto izida:2005
Založnik:Slovensko društvo za primerjalno književnost
Št. strani:Str. 81-89, 215-223
Številčenje:28, posebna
UDK:821.163.6.09-1 Kosovel S.:1 Nietzsche F.
ISSN pri članku:0351-1189
COBISS.SI-ID:29810018 Povezava se odpre v novem oknu
Število ogledov:464
Število prenosov:79
Metapodatki:XML RDF-CHPDL DC-XML DC-RDF
 
Skupna ocena:(0 glasov)
Vaša ocena:Ocenjevanje je dovoljeno samo prijavljenim uporabnikom.
:
Objavi na:AddThis
AddThis uporablja piškotke, za katere potrebujemo vaše privoljenje.
Uredi privoljenje...

Gradivo je del zbornika

Naslov:Kosovelova poetika
COBISS.SI-ID:29804898 Povezava se odpre v novem oknu

Gradivo je del revije

Naslov:Primerjalna književnost
Skrajšan naslov:Primer. književ.
Založnik:Slovensko društvo za primerjalno književnost
ISSN:0351-1189
COBISS.SI-ID:8744704 Povezava se odpre v novem oknu

Sekundarni jezik

Jezik:Angleški jezik
Naslov:Kosovel and nihilism: an attempt at constructive deconstruction
Izvleček:
The paper proceeds with the question of Kosovel's attitude towards nihilism. More precisely, what Kosovel understood under this term, which he was acquainted with and himself used, and in what sense did he try to transcend the subject of nihilism. In this context, the discussion primarily turns on Kosovel's attitude towards Nietzsche, as far as it can be reconstructed with the help of Kosovel's own formulations in his letters and diary entries. On the bases of these, it is possible to advance the thesis that the alternative to nihilism for Kosovel was not "will to power" as the active life principle in Nietzsche's sense. Kosovel's aspirations followed a different path. Namely,the poet spoke of the ethical revolution, which was simultaneously a spiritual revolution, but not in the name of superman as an exposed, isolated figure of the will to power, but in the name of new man, new humanity and its moral attributes. If Nietzsche abolishes the moral differentiation between good and bad and morality as such (morality is immoral), Kosovel's endeavours go in the opposite direction: he aspires to a decidedly ethical and moral stance, since man - man as an ethical subject - needs constantly to choose between good and bad, justice and injustice. It is in this light that Kosovel's formulation of man as "ethos incarnate" should be understood. Nietzsche is not a key figure to open doors into Kosovel's poetic world, and yet in Kosovel's perception of Nietzsche there is some kind of significant ambivalence. This ambivalence was somehowbolstered by what could be referred to as an unintentional misreading of Nietzsche.

Ključne besede:Slovene poetry, 20th cent., philosophical influences, Nietzsche, Friedrich, nihilism

Podobna dela

Podobna dela v RUL:
Podobna dela v drugih slovenskih zbirkah:

Komentarji

Dodaj komentar

Za komentiranje se morate prijaviti.

Komentarji (0)
0 - 0 / 0
 
Ni komentarjev!

Nazaj