izpis_h1_title_alt

Kdo izbere, kaj bralec bere? Kibertekstualna perspektiva
Vaupotič, Aleš (Avtor)

URLURL - Predstavitvena datoteka, za dostop obiščite http://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-40IVWBXU Novo okno

Izvleček
Predmet literarne vede je področje, ki zajema avtorja, literarni izdelek in bralca, literarna komunikacija pa poteka v družbenozgodovinskem kontekstu. Za knjižno ali revijalno objavo besedila je v institucionalnem smislu odločilen urednik kot subjektna pozicija, ki izbirajoč odloča, katera besedila bodo v natisnjeni obliki javno dostopna. To besedilo bo osvetlilo problem izbora na drugi ravni, ki se nazorno pokaže v okvirih računalniško podprtih literarnih del. Espen Aarseth pokaze s kibertekstualnega gledišča na pomembno razliko med literarnoestetskimi doživljaji in materialnimi kofiguracijami materialnega substrata, denimo črk na ekranu, ki jim estetske konkretizacije šele sledijo. Med novomedijskimi besedili so pogosta dela, ki se interaktivno prilagajajo bralcem. Sami znaki, ki vstopajo v bralno dejanje, so variabilni. Vtis, da se vnovič vzpostavlja substancialnost besedila, je napačen, saj posledica "tekstualnega stroja" ni "brezavtorsko" stanje, ampak razcep avtorja, pogosto dobesedno na dve osebi, na konstruktorja aparata in njegovega uporabnika. Izbira postane eden ključnih postopkov. Besedilo tako zastavlja literarni vedi pomembna vprašanja o "digitalnih skupnostih" in kolaborativnem avtorstvu, o možnosti strojnega generiranja besedila ali poezije. Poseben problem so teksti, ki jih proizvajajo informacijske tehnologije same, vendar črpajoč iz družbenozgodovinsko specifičnih izjav.

Jezik:Slovenski jezik
Ključne besede:informacijska tehnologija, novi mediji, avtorstvo, interaktivna literatura, kibertekstualnost
Vrsta gradiva:Delo ni kategorizirano (r6)
Tipologija:1.01 - Izvirni znanstveni članek
Organizacija:FF - Filozofska fakulteta
Leto izida:2010
Založnik:Slovensko društvo za primerjalno književnost
Št. strani:Str. 151-161, 321-331
Številčenje:33, 2
UDK:004:82
ISSN pri članku:0351-1189
COBISS.SI-ID:43258466 Povezava se odpre v novem oknu
Število ogledov:363
Število prenosov:94
Metapodatki:XML RDF-CHPDL DC-XML DC-RDF
 
Skupna ocena:(0 glasov)
Vaša ocena:Ocenjevanje je dovoljeno samo prijavljenim uporabnikom.
:
Objavi na: Bookmark and Share

Gradivo je del zbornika

Naslov:"Kdo izbere?"
COBISS.SI-ID:43218018 Novo okno

Gradivo je del revije

Naslov:Primerjalna književnost
Skrajšan naslov:Primer. književ.
Založnik:Slovensko društvo za primerjalno književnost
ISSN:0351-1189
COBISS.SI-ID:8744704 Novo okno

Sekundarni jezik

Jezik:Angleški jezik
Naslov:Who chooses what the reader reads? The cybertextual perspective
Izvleček:
The subject of literary scholarship includes the author, the literary product, and the reader; all of them are embedded in the socio-historical context. The editor as a subject position (i.e., an institution) is crucial in deciding what books or (in the case of a literary magazine) shorter texts will be published and therefore publicly available in printed form. This paper considers the problem of selection at another level that emerges as an important issue particularly in literary works based on computer technologies. From the cybertextual perspective, Espen Aarseth points out an important distinction between multiple literary-aesthetic experiences and different configurations of the material substrate (e.g., the letters on a screen), which are only subsequently followed by aesthetic concretizations. In the case of new-media literary texts, works that adapt to users are common. The signs themselves that enter the reading act are variable. The impression of the re-emergence of the substantiality of the text is false and the consequence of the "textual machine" is not an "authorless" condition, but the split in the author function, often literally into two persons: the constructor of the apparatus and its user. The selection becomes one of the key methods. This text highlights relevant issues for literary scholarship based on illustrative examples: first, the issue of digital communities and collaborative authorship and, second, the issue of automatic generation of poetry. A particular phenomenon are texts produced by information technologies themselves that nevertheless draw on socio-historically dependent utterances.

Ključne besede:information technology, new media, authorship, interactive literature, cybertext

Podobna dela

Podobna dela v RUL:
Podobna dela v drugih slovenskih zbirkah:

Komentarji

Dodaj komentar

Za komentiranje se morate prijaviti.

Komentarji (0)
0 - 0 / 0
 
Ni komentarjev!

Nazaj