Ohranjanje in varovanje kulturne dediščine pri pouku likovne vzgojePotočnik, Robert (Avtor)
Tacol, Tonka (Mentor)
Torkar, Gregor (Mentor)
pouk likovne vzgojeV pričujoči raziskavi smo preučili vzgojno-izobraževalno delovanje na področju ohranjanja in varovanja kulturne dediščine pri učiteljih v osnovni šoli, ki izvajajo pouk likovne vzgoje. Obravnavamo problem ozaveščenosti in usposobljenosti učiteljev za poučevanje vsebin o ohranjanju in varovanju kulturne dediščine ter učinke poučevanja učencev na ravni zmožnosti učencev za kritično presojanje in vrednotenje kulturne dediščine, njenega ohranjanja in varovanja ter njihove likovne ustvarjalnosti, pri čemer so nam v pomoč različne učne metode in oblike dela, ustrezni učni mediji, likovni materiali ter načini likovnega izražanja v učnem procesu. Pomembna je celostna izvedba učnih vsebin na posamezni razvojni stopnji, ki zajema tudi obravnavo problematike ohranjanja in varovanja kulturne dediščine. Če je učitelj usposobljen, ozaveščen in odgovoren ter vključuje tudi te vsebine v pouk, dolgoročno prispeva h krepitvi narodove samobitnosti in kulturne istovetnosti pri vsakem učencu. V raziskavo je bilo vključenih 125 učiteljev s področja celotne Slovenije, ki poučujejo likovno vzgojo, ter 61 učencev 6. razredov treh osnovnih šol iz različnih pokrajin v Sloveniji in njihovi likovni pedagogi. Cilji prvega dela raziskave so bili ugotoviti, v kolikšni meri in na kašen način se vsebine o ohranjanju in varovanju kulturne dediščine vključujejo v pouk likovne vzgoje, kakšna so učiteljeva stališča do omenjenih vsebin, kakšna je njihova pripravljenost za vključevanje teh vsebin ter kakšne so učiteljeve potrebe po dodatnem izobraževanju za poučevanje učencev o ohranjanju in varovanju kulturne dediščine. V drugem delu (akcijskem delu) raziskave pa so bili cilji usmerjeni v izboljšanje učiteljeve usposobljenosti ter učenčeve zmožnosti doseganja učnih ciljev v okviru likovnih nalog z vsebino o ohranjanju in varovanju kulturne dediščine. Podatke prvega dela raziskave smo obdelali s statističnim programom SPSS 18.0. Za stališča in vedenja do ohranjanja in varovanja kulturne dediščine ter stališča in vedenje do obravnave vsebin pri pouku likovne vzgoje je bila izračunana deskriptivna in inferenčna statistika. Za ugotavljanje razlik med učitelji glede na spremenljivko poklic smo uporabili Levene preizkus homogenosti varianc (F-preizkus) in t-preizkus za neodvisne vzorce. Izračunali smo povprečno vrednost (aritmetično sredino) in relativno mero razpršenosti (standardni odklon) za analizo stališč do ohranjanja in varovanja kulturne dediščine, vedenja do kulturne dediščine, njenega ohranjanja in varovanja ter stališča in vedenje do obravnave vsebin pri pouku likovne vzgoje. Akcijska raziskava je potekala v treh krogih. Zajemala je načrtovanje, izvedbo in analizo učnega procesa ter sprotno anketiranje učenčevega odnosa do kulturne dediščine, ozaveščenost o njeni ogroženosti, ohranjanju in varovanju ter analizo likovne ustvarjalnosti učencev in zmožnosti kritičnega presojanja in vrednotenja pomembnosti ohranjanja in varovanja kulturne dediščine. Iz raziskave je mogoče razbrati, da učitelji potrebujejo izpopolnjevanja ter učna sredstva, s pomočjo katerih bi lahko lažje poenotili informacije in dejstva s področja ohranjanja in varovanja kulturne dediščine s ciljem razvijanja učenčevega odgovornega in pozitivnega odnosa ohranjanja in varovanja kulturne dediščine. Raziskavo smo spremljali s pomočjo kvalitativnih tehnik: neposredno opazovanje v razredih, sprotno učenčevo anketiranje, posredovanje vprašalnikov učiteljem in učencem po vsakem akcijskem krogu ter zapisovanje podatkov (delovni zapisi, fotografije, zvočno snemanje, likovni izdelki). Izsledki raziskave so pokazali, da so bile izpeljane izboljšave uspešne, saj se je pokazal napredek učencev v pozitivnem in odgovornem odnosu do ohranjanja in varovanja kulturne dediščine ter v likovni ustvarjalnosti pri oblikovanju likovnih izdelkov, prav tako pa tudi učiteljevo večjo usposobljenost za organiziranje likovne dejavnosti ter njegovo večjo odgovornost za uspešno poučevanje učencev o omenjeni problematiki.20162016-06-10 02:36:32Doktorska disertacija83412COBISS_ID: 11036233sl