Podrobno

Higienske navade študentov pri pripravi živil v kuhinjah študentskih domov : magistrsko delo
ID Doberšek, Iza (Avtor), ID Ovca, Andrej (Mentor) Več o mentorju... Povezava se odpre v novem oknu, ID Jevšnik Podlesnik, Mojca (Recenzent)

.pdfPDF - Predstavitvena datoteka, prenos (996,47 KB)
MD5: 8557E0EB746BD130500504FF6DA3E550

Izvleček
Uvod: Zagotavljanje varnosti živil je ena temeljnih nalog javnega zdravja, saj lahko nepravilno ravnanje z živili povzroči bolezni, povezane z živili in resno ogrozi zdravje prebivalstva. Mladi odrasli, predvsem študenti, pogosto prvič prevzamejo odgovornost za samostojno pripravo hrane, zato je njihovo znanje o higieni živil in dosledno upoštevanje higienskih ukrepov bistvenega pomena. Namen: Preučiti higienske navade slovenskih študentov pri samostojni pripravi živil v kuhinjah študentskih domov ter ugotoviti raven njihovega znanja, odnos in vedenje glede zagotavljanja varnosti živil. Metode dela: Raziskava temelji na kvantitativnem pristopu z uporabo anonimnega spletnega vprašalnika, pripravljenega na platformi 1Ka. Vprašalnik je zajemal štiri vsebinske sklope: i) demografske podatke, ii) znanje, iii) odnos in iv) vedenje glede zagotavljanja varnosti živil. Podatki so bili analizirani v posebnem programu za statistične analize IBM SPSS Statistics, kjer sta bila za preverjanje razlik med skupinami uporabljena hi-kvadrat test in Mann-Whitney-ev test (p < 0,05). Rezultati: Na anketo je odgovorilo 297 študentov različnih slovenskih univerz. Rezultati so pokazali, da več kot polovica sodelujočih (58,2 %) v času študija še ni bila seznanjena z vsebinami s področja varnosti živil. Študenti so najbolje prepoznali osnovne higienske prakse, kot so pomen umivanja rok, ločevanje surovih in toplotno obdelanih živil ter pravilno shranjevanje ostankov hrane. Pomanjkljivosti pa so se pokazale pri specifičnih znanjih, povezanih s postopki odtajanjevanja živil, uporabo kuhinjskih gobic in shranjevanjem mesa. Statistično značilne razlike so se pokazale v posameznih segmentih vprašalnika glede na študijsko smer, letnik študija, pogostost samostojne priprave hrane in bivalno okolje. Študenti zdravstveno-naravoslovnih smeri, višjih letnikov ter tisti, ki bolj pogosto kuhajo sami, so izkazali višjo raven znanja, boljši odnos in ustreznejše higienske navade. Vendar pa razlike niso bile tako izrazite, da bi lahko na tej osnovi v celoti potrdili zastavljene hipoteze. Razprava in zaključek: Rezultati raziskave kažejo, da imajo študenti osnovno razumevanje pomena zagotavljanja varnosti živil, vendar njihovo vedenje pogosto odstopa od priporočil. Pomanjkanje formalnega izobraževanja s področja varnosti živil se odraža v neustreznem vedenju, kot so redka menjava kuhinjskih gobic, nepravilno odtajevanje mesa in neustrezno shranjevanje živil. Kljub temu večina študentov izraža pozitiven odnos do varne priprave hrane in pripravljenost za izboljšanje svojih navad. Ugotovitve poudarjajo potrebo po večji ozaveščenosti o varnosti živil ter vključitvi teh vsebin v študijske programe in po izvajanju ciljno usmerjenih izobraževanj v študentskih domovih. Izboljšanje znanja in vedenja mladih bi lahko pomembno prispevalo k zmanjšanju tveganja za bolezni, povezane z živili.

Jezik:Slovenski jezik
Ključne besede:magistrska dela, sanitarno inženirstvo, varnost živil, študenti, znanje, odnos, vedenje
Vrsta gradiva:Magistrsko delo/naloga
Tipologija:2.09 - Magistrsko delo
Organizacija:ZF - Zdravstvena fakulteta
Kraj izida:Ljubljana
Založnik:[I. Doberšek]
Leto izida:2025
Št. strani:69 str., [6] str. pril.
PID:20.500.12556/RUL-176528 Povezava se odpre v novem oknu
UDK:614
COBISS.SI-ID:259677187 Povezava se odpre v novem oknu
Datum objave v RUL:03.12.2025
Število ogledov:97
Število prenosov:41
Metapodatki:XML DC-XML DC-RDF
:
Kopiraj citat
Objavi na:Bookmark and Share

Sekundarni jezik

Jezik:Angleški jezik
Naslov:Student food hygiene practices in dormitory kitchens : master thesis
Izvleček:
Introduction: Ensuring food safety is a fundamental task of public health, as improper food handling can lead to foodborne illnesses and seriously endanger population health. Young adults, particularly students, often assume responsibility for independent food preparation for the first time; therefore, their knowledge of food hygiene and consistent adherence to hygienic measures are crucial. Purpose: To examine the hygienic practices of Slovenian students preparing food independently in dormitory kitchens and to assess their knowledge, attitudes, and behaviours related to food safety. Methods: The study employed a quantitative approach using an anonymous online questionnaire developed on the 1Ka platform. The questionnaire comprised four thematic sections: (i) demographic data, (ii) knowledge, (iii) attitudes, and (iv) behaviours regarding food safety. Data were analysed using the statistical analysis software IBM SPSS Statistics. To examine differences between groups, the chi-square test and the Mann–Whitney test were applied (p < 0.05). Results: A total of 297 students from various Slovenian universities participated in the survey. More than half of the respondents (58.2 %) reported that they had not been introduced to food safety topics during their studies. Students demonstrated a good understanding of basic hygienic practices, such as hand hygiene, separation of raw and cooked foods, and proper storage of leftovers. However, shortcomings were identified in specific areas related to food thawing procedures, the use of kitchen sponges, and meat storage. Statistically significant differences were observed in several sections of the questionnaire according to field of study, year of study, frequency of self-prepared meals, and living environment. Students from health and natural science fields, those in higher years of study, and those who cook more frequently showed higher levels of knowledge, better attitudes, and more appropriate hygienic behaviours. Nevertheless, these differences were not pronounced enough to fully confirm the proposed hypotheses. Discussion and conclusion: The results indicate that students possess a basic understanding of the importance of food safety; however, their behavior often deviates from recommended practices. The lack of formal education in food safety is reflected in inappropriate habits such as infrequent sponge replacement, improper meat thawing, and inadequate food storage. Nevertheless, most students express a positive attitude toward safe food preparation and willingness to improve their practices. The findings emphasize the need for greater awareness of food safety, integration of related content into study programs, and targeted educational activities in student dormitories. Enhancing students’ knowledge and behaviors could significantly contribute to reducing the risk of foodborne diseases.

Ključne besede:master's theses, sanitary engineering, food safety, students, knowledge, attitudes, behavior

Podobna dela

Podobna dela v RUL:
Podobna dela v drugih slovenskih zbirkah:

Nazaj