Podrobno

Intuitivna prepričanja o svobodni volji in vdor metafizike : medkulturna primerjava
ID Baš, Anže (Avtor), ID Markič, Olga (Mentor) Več o mentorju... Povezava se odpre v novem oknu

.pdfPDF - Predstavitvena datoteka, prenos (3,38 MB)
MD5: BF0D689D016DABA1AAC4F660B9DDEE7A

Izvleček
Vprašanje o razmerju med svobodno voljo in determinizmom zaposluje ume modroslovcev že od prvih filozofskih premislekov. Kljub stoletjem razprav problem svobodne volje ostaja nerešen. S tem ko so teoretični argumenti pogosto obtičali v slepih ulicah, so se sodobne raziskave začele obračati k empiričnem preverjanju laičnih intuicij kot možnega vodila pri preseganju teoretskih zastojev. Z empiričnim obratom so se seveda pojavila nova vprašanja, med temi tudi vprašanje o stabilnosti in univerzalnosti intuitivnih sodb o tovrstnih problemih. Če bi se izkazalo, da so intuicije medkulturno stabilne, bi lahko le-te brez večjih ovir vključili v filozofsko argumentacijo, a za zdaj to vprašanje ostaja še odprto. Namen magistrskega dela je bil začrtati nekatere pomembne razlike pri pojmovanju svobode med zahodnimi in vzhodnoazijskimi miselno-kulturnimi okviri ter v luči teh razlik zasnovati raziskovalni pristop, namenjen proučitvi tega, kako udeleženci iz dveh kulturno in filozofsko različnih okolij ocenjujejo svobodo delovanja v determinističnih scenarijih. Empirični del naloge je vključeval 113 udeležencev, od tega 61 iz Slovenije in 52 s Kitajske. Vsakemu udeležencu sta bila predstavljena dva scenarija, ki sta ponazarjala različni obliki determinizma: socialno- deterministični scenarij, v katerem je bilo delovanje osebe razloženo s socialnimi in okoljskimi dejavniki, ter nevrološko-deterministični scenarij, v katerem so bili vzroki dejanja umeščeni v možganske procese. Pojem svobodne volje je bil za potrebe raziskave razčlenjen na šest konceptualnih komponent ter splošno oceno svobode. Med ocenjenimi vidiki so bile tudi interpretativne napake pri razumevanju scenarijev, vključno z epifenomenalnim in fatalističnim zaobitjem ter indeterminističnim vdorom. Po vsakem scenariju so udeleženci na 7-stopenjski Likertovi lestvici ocenili trditve, ki so ustrezale posameznim komponentam in interpretativnim napakam. Rezultati so pokazali, da so slovenski udeleženci v nevrološko- determinističnem scenariju pogosteje dejanje ocenili kot svobodno in višje vrednotili večino komponent svobode kot kitajski udeleženci, medtem ko so bile v socialno-determinističnem scenariju razlike manj izrazite. Kljub relativno podobnim ocenam pa so nadaljnje analize razkrile, da so posamezne komponente svobodne volje k splošni oceni svobode med državama prispevale na različen način. Poleg tega so bile v obeh vzorcih pogosto zaznane interpretativne napake, katerih razširjenost in učinki na zaznavo svobode so se spreminjali glede na kulturni kontekst. Rezultati nakazujejo, da laične intuicije o svobodi morda le niso tako stabilne in univerzalne, temveč odsevajo kulturno pogojene vzorce razumevanja, ki nastajajo znotraj danih referenčno-konceptualnih okvirjev. Ugotovitve tako razširjajo naše razumevanje problema svobodne volje ter opozarjajo, da morajo biti sklici na laične intuicije v razpravah podprti z analizo njihovega kulturnega ozadja.

Jezik:Slovenski jezik
Ključne besede:svobodna volja in determinizem, problem svobodne volje, svoboda, determinizem, laične intuicije, eksperimentalna filozofija, medkulturna primerjava
Vrsta gradiva:Magistrsko delo/naloga
Tipologija:2.09 - Magistrsko delo
Organizacija:PEF - Pedagoška fakulteta
Kraj izida:Ljubljana
Založnik:A. Baš
Leto izida:2025
Št. strani:80 str.
PID:20.500.12556/RUL-175477 Povezava se odpre v novem oknu
UDK:123(043.2)
COBISS.SI-ID:255566083 Povezava se odpre v novem oknu
Datum objave v RUL:29.10.2025
Število ogledov:127
Število prenosov:30
Metapodatki:XML DC-XML DC-RDF
:
Kopiraj citat
Objavi na:Bookmark and Share

Sekundarni jezik

Jezik:Angleški jezik
Naslov:Intuitive free will beliefs and the intrusion of metaphysics : a crosscultural comparison
Izvleček:
The question of the relationship between free will and determinism has engaged scholars since the earliest philosophical inquiries, yet the problem of free will remains unresolved despite centuries of debate. As theoretical arguments have often reached an impasse, recent research has increasingly turned to the empirical examination of lay intuitions as a possible guide for overcoming these deadlocks. With the turn to empirical, however, new questions arose, chief among them the stability and universality of intuitive judgments about such issues. If lay intuitions were shown to be cross-culturally stable, they could be incorporated into philosophical argumentation with fewer reservations; for now, however, this remains an open question. The aim of the present work was to identify key differences in how freedom is conceived within Western and East Asian intellectual and cultural frameworks, and, in light of these differences, design a research approach to examine how participants from two culturally and philosophically distinct contexts evaluate freedom of action in deterministic scenarios. The study included 113 participants (61 from Slovenia and 52 from China), each of whom was presented with two scenarios depicting different forms of determinism: a social-deterministic scenario, in which the action was explained by social and environmental factors, and a neurological-deterministic scenario, in which the causes of the action were situated in brain processes. For the purposes of the study, the concept of free will was broken down into six conceptual components, along with an overall assessment of freedom. In addition, the study assessed interpretative errors in reading the scenarios, including epiphenomenal bypassing, fatalistic bypassing, and indeterministic intrusion. After each scenario, participants rated statements corresponding to the six components and the interpretative errors on a 7-point Likert scale. Results showed that Slovenian participants were more likely than their Chinese counterparts to judge the action in the neurological-deterministic scenario as free, and they rated most components of freedom higher. Differences in the social-deterministic scenario were less pronounced. Despite relatively similar ratings, further analysis revealed that the components contributing to overall freedom judgments differed between the two groups. Moreover, interpretative errors were common in both samples, but their prevalence and influence on freedom judgments varied with cultural context. These findings suggest that lay intuitions about free will may not be as stable and universal as often assumed, but instead reflect culturally shaped patterns of understanding that emerge in specific reference–conceptual frameworks. The study thus broadens our understanding of the free will problem and highlights the need for philosophical discussions drawing on lay intuitions to consider the cultural background in which those intuitions arise.

Ključne besede:free will problem, freedom, determinism, folk intuitions, experimental philosophy, cross-cultural comparison

Podobna dela

Podobna dela v RUL:
Podobna dela v drugih slovenskih zbirkah:

Nazaj