Podrobno

Vključevanje trajnostne in zelene kemije v eksperimentalno delo pri pouku kemije v Sloveniji : magistrsko delo
ID Mugerli, Anika (Avtor), ID Devetak, Iztok (Mentor) Več o mentorju... Povezava se odpre v novem oknu, ID Ribič, Luka (Komentor)

.pdfPDF - Predstavitvena datoteka, prenos (2,43 MB)
MD5: A26F5F61D133A3FC82D2CF73D3B03242

Izvleček
Pretirano človekovo poseganje v naravo je vodilo do številnih sprememb v naravnih procesih. Z vedno občutnejšimi posledicami v okolju zaradi človeških posegov v naravo se je začelo družbo bolj ozaveščati o okoljskih problemih in človeških vplivih na naravne procese. Kemijsko izobraževanje je eno izmed področij, pri katerem se lahko razvijajo kompetence, ki bodo učence opolnomočile, da bodo pripravljeni v prihodnosti prispevati k bolj trajnostni družbi in ohranjanju okolja. Pri kemijskem izobraževanju omenjeno ozaveščanje najlažje dosežemo z zgledom odgovornega ravnanja s kemikalijami, ki se lahko na učence prenese preko eksperimentalnega dela, ki je hkrati tudi osrednja učna metoda pri pouku kemije. Z eksperimentalnim delom, ki vključuje načela zelene in trajnostne kemije, se učence lahko ozavešča o pomembnosti ohranjanja narave. Ker je tematika zelene in trajnostne kemije v kemijskem izobraževanju pomembna, je treba izvesti še veliko raziskav in sistematičnega vključevanja te tematike v učne načrte kemijskih predmetov. Medtem ko se v terciarnem izobraževanju že izvaja več raziskav na temo eksperimentalnega dela, povezanega s tematikami zelene in trajnostne kemije, pa v osnovnošolskem in srednješolskem izobraževanju raziskav na to temo primanjkuje. Poleg tega na tem področju primanjkuje tudi podpornih gradiv za opolnomočenje učiteljev, ki še nimajo veliko izkušenj pri poučevanju teh tematik. Ker se učitelji že pri izvajanju običajnega eksperimentalnega dela srečujejo s težavami, je pričakovano, da bodo pri uvajanju eksperimentalnega dela, povezanega z načeli zelene in trajnostne kemije, naleteli še na dodatne težave in potrebo po podpori strokovnjakov s področja kemijskega izobraževanja. Aktualno stanje nakazuje na potrebo po dodatnih raziskavah v slovenskih osnovnih in srednjih šolah na področju vključevanja načel zelene in trajnostne kemije ter praktičnih aktivnosti na to temo pri pouku kemijskih predmetov. Namen te raziskave je ugotoviti, kako učitelji uvajajo principe zelene in trajnostne kemije v eksperimentalno delo in kakšno pomoč in podporo potrebujejo pri razvoju tega področja v slovenskih šolah. Pri izvedbi raziskave je bila uporabljena kavzalno-neeksperimentalna metoda empiričnega pedagoškega raziskovanja s kvantitativnim raziskovalnim pristopom. Pri raziskavi je potekalo namensko vzorčenje, pri katerem je bilo v vzorec vključenih 95 osnovnošolskih in srednješolskih učiteljev vseh statističnih regij Slovenije, ki so v šolskem letu 2023/24 poučevali kemijske predmete. Od 95 učiteljev, ki so bili udeleženi v raziskavi, je 34 sodelujočih osnovnošolskih učiteljev in 60 srednješolskih. Učitelji so za namen raziskave izpolnili elektronski anketni vprašalnik, ki je bil razdeljen na pet vsebinskih sklopov: prvi sklop je vseboval splošna demografska vprašanja, drugi sklop so sestavljala vprašanja o izvajanju eksperimentalnega dela pri pouku kemije, preostali trije sklopi pa so se nanašali na vprašanja o eksperimentalnem delu, ki vključuje principe zelene in trajnostne kemije. V raziskavi je bilo ugotovljeno, da je najpogostejša praktična aktivnost pri pouku kemije demonstracijsko eksperimentalno delo, pri njegovi izbiri pa je za večino učiteljev najpomembnejši dejavnik varnost učencev. Pri vključevanju eksperimentalnega dela v splošnem izobrazba učitelja statistično značilno vpliva na pogostost vključevanja, medtem ko delovna doba na pogostost vključevanja ne vpliva. Rezultati so pokazali, da je večina učiteljev seznanjenih s področjem zelene in trajnostne kemije, prav tako se jim zdi ta tematika pomembna. Pridobljeni podatki kažejo, da učitelji omenjeno tematiko in eksperimentalno delo, povezano s to temo, večinoma prvič spoznajo na seminarjih, študijskih skupinah ali izobraževanjih za učitelje. Učitelji trenutno v povprečju namenijo 20 do 40 odstotkov eksperimentalnega dela tematikam s področja zelene in trajnostne kemije, pri tem se srečujejo tudi s številnimi omejitvami. Pri omejitvah navajajo omejitve, s katerimi se srečujejo že pri izvajanju eksperimentov na splošno (pomanjkanje časa pri pouku in premalo kemikalij ter opreme v šoli), poleg tega pa se pri teh vsebinah srečujejo tudi z dodatnimi izzivi (pomanjkanje gradiv, uporabnih informacij, konkretnih primerov za uporabo pri pouku ter izobraževanj in seminarjev na omenjeno tematiko). To področje eksperimentalnega dela učitelji v pouk uvajajo preko splošnih ciljev, pri različnih vsebinskih sklopih učnega načrta za kemijo, pri uvajanju učitelji trdijo, da eksperimente načelom trajnostne in zelene kemije prilagajajo samostojno, kar pa se ne kaže v prostovoljno poslanih gradivih, ki so bila analizirana po kriterijih zelene zvezde in zelenega kroga. Iz rezultatov je razvidno, da učitelji menijo, da trenutni učni načrt vpeljave eksperimentalnega dela na temo zelene in trajnostne kemije v učni proces pri pouku kemije ne spodbuja, poleg tega je tudi razvidno, da izobrazba, delovna doba in raven poučevanja (osnovna ali srednja šola) ne vplivajo na vključevanje vsebin zelene in trajnostne kemije v poučevanje kemijskih predmetov. Raziskava je omogočila vpogled v trenutno stanje na področju uvajanja zelene in trajnostne kemije v osnovnošolsko in srednješolsko kemijsko izobraževanje v Sloveniji. Rezultati so pokazali izzive, s katerimi se učitelji soočajo, in priložnost za strokovnjake na področju kemijskega izobraževanja, da učiteljem kemije pri uvajanju eksperimentalnih vsebin zelene in trajnostne kemije ponudijo ustrezno podporo.

Jezik:Slovenski jezik
Ključne besede:Osnovnošolsko učenje in poučevanje, Zelena kemija, eksperimentalno delo, trajnostna kemija, osnovnošolski in srednješolski učitelji kemije
Vrsta gradiva:Magistrsko delo/naloga
Tipologija:2.09 - Magistrsko delo
Organizacija:PEF - Pedagoška fakulteta
Kraj izida:Ljubljana
Založnik:A. Mugerli
Leto izida:2025
Št. strani:84 str.
PID:20.500.12556/RUL-174371 Povezava se odpre v novem oknu
UDK:54:373.3(043.2)
COBISS.SI-ID:251568131 Povezava se odpre v novem oknu
Datum objave v RUL:01.10.2025
Število ogledov:182
Število prenosov:34
Metapodatki:XML DC-XML DC-RDF
:
Kopiraj citat
Objavi na:Bookmark and Share

Sekundarni jezik

Jezik:Angleški jezik
Naslov:Integrating green and sustainable chemistry into practical laboratory work in Slovenian chemistry classes
Izvleček:
There have been numerous changes in the natural processes because of excessive human interference with nature. As the consequences of these interventions become increasingly noticeable, society has started to raise awareness about environmental issues and the impact of human influence on nature. Chemical education is one of the areas where students can develop competencies that will empower them to contribute to a more sustainable society and to the protection of the environment in the future. In chemistry education, this kind of awareness is most effectively encouraged through the example of responsible chemical handling, which can be passed on to students through experimental work, which is also an essential teaching method in chemistry classes. By including the principles of green and sustainable chemistry in experimental activities, students can be made more aware of the importance of preserving nature. Due to the importance of green and sustainable chemistry in chemical education, further research and systematic integration of this topic into chemistry curricula is needed. While more studies related to experimental work and green chemistry are already being conducted at the tertiary level, there is a noticeable lack of research in primary and secondary education. In addition, there is a shortage of supporting materials to empower teachers who may not yet have much experience teaching these topics. Since teachers already face challenges when conducting standard experimental activities, it is expected that introducing experiments related to green and sustainable chemistry will bring additional difficulties and a need for support from experts in chemical education. The current situation highlights the need for further research in Slovenian primary and secondary schools on how to incorporate the principles of green and sustainable chemistry, as well as practical activities on this topic, into chemistry lessons. It is also necessary to explore what kind of help and support teachers need to develop this area in Slovenian schools. The study employed a causal non-experimental method of empirical pedagogical research, using a quantitative research approach. The research included purposeful sampling, which included 95 primary and secondary school teachers from all statistical regions of Slovenia who taught chemistry-related subjects during the 2023/24 school year. Of the 95 participating teachers, 34 were primary school teachers and 60 were secondary school teachers. For the purpose of the study, the teachers completed an online questionnaire, which was divided into five thematic sections. The first section included general demographic questions, the second focused on questions about conducting experimental work in chemistry classes, while the remaining three sections addressed questions related to experimental activities that incorporate the principles of green and sustainable chemistry. The study revealed that the most common practical activity in chemistry classes is demonstration-based experimental work, with student safety being the most important factor for the majority of teachers when selecting such activities. In general, the teacher’s level of education has a statistically significant impact on the frequency of including experimental work in lessons, whereas years of teaching experience do not. The results show that most teachers are familiar with the field of green and sustainable chemistry and consider it important. The data indicate that teachers are usually introduced to this topic and related experimental work for the first time through seminars, study groups, or professional development programs for educators. On average, teachers currently dedicate between 20 and 40 percent of experimental activities to topics related to green and sustainable chemistry, although they face several limitations in doing so. These limitations include challenges already present in conducting experiments in general (e.g. lack of time during lessons, insufficient chemicals and equipment in schools) as well as additional obstacles specific to this topic (e.g. lack of teaching materials, practical information, concrete examples for classroom use, and shortage of seminars and professional training opportunities). Teachers tend to incorporate this area of experimental work through general educational goals and across various content areas of the chemistry curriculum. They report that they adapt experiments to the principles of green and sustainable chemistry independently; however, this is not reflected in the voluntarily submitted teaching materials, which were analysed using the Green Star and Green Circle criteria. The results also show that teachers believe the current curriculum does not actively encourage the integration of experimental work related to green and sustainable chemistry into chemistry lessons. Furthermore, the findings indicate that education level, years of experience, and teaching level (primary or secondary school) do not influence the inclusion of green and sustainable chemistry topics in chemistry instruction. The research provided insight into the current state of integrating green and sustainable chemistry into primary and secondary chemistry education in Slovenia. The results highlighted the challenges teachers face, as well as the opportunity for experts in chemical education to offer appropriate support to chemistry teachers in implementing experimental content related to green and sustainable chemistry.

Ključne besede:experimental work, green chemistry, sustainable chemistry, lower and higer secondary school chemistry teachers

Podobna dela

Podobna dela v RUL:
Podobna dela v drugih slovenskih zbirkah:

Nazaj